Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoekers moeten vooruit kijken

Er is behoefte aan onderzoek naar toekomstige trends in consumentgedrag. Maar onderzoekers houden zich nog teveel bezig met het heden en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Autofabrikant Fiat geeft heel wat uit aan research. Dat heeft er mede toe geleid dat de communicatie is veranderd. Stond in het verleden het product centraal, nu is in de reclame het accent verschoven naar de belevenis van het kopen en bezitten van een auto. Naarmate de consument minder vrije tijd heeft, wil hij die schaarse uren ook optimaal benutten. Fiat wil daaraan appeleren door in de communicatie de ervaringen rondom het merk te benadrukken.

related partner content for mobile comes here

Bij het ‘invullen’ van die ervaringen is voor research een belangrijke rol weggelegd. Want onderzoek kan aangeven welke ervaringen de consument aanspreken. Maar dat onderzoek moet dan wel verder kijken dan vandaag. Enkel registreren wat de consument nu bezighoudt, is niet genoeg. Onderzoekers moeten signalen oppikken die straks tot een trend kunnen uitgroeien.

Dat gebeurt in de praktijk veel te weinig, vindt Fiat’s marketing director Roberto Zuccato. Dat komt omdat onderzoek nu nog te vaak wordt gebruikt om risico’s uit te sluiten en de verantwoordelijkheid voor beslissingen af te schuiven, en niet om nieuwe initiatieven te nemen. Bovendien doen onderzoekers te weinig aan het promoten van hun eigen producten. Want als het onderzoek is gedaan, dan begint het echte werk pas.

< SIZE=1>Bron: esomar research world<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in