Overslaan en naar de inhoud gaan

Nu.nl presenteert nieuwe vormgeving

NU.nl presenteert vandaag een nieuwe vormgeving. Uitgever Sander Stallinga en hoofdredacteur Laurens Verhagen geven toelichting op het hoe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op het eerste gezicht verandert er niet veel?

related partner content for mobile comes here

Stallinga: ‘Het belangrijkste verschil is dat de site breder wordt. Hiermee spelen we in op het feit dat beeldschermen de laatste jaren steeds groter en breder zijn geworden. Sommige zijn zo groot dat NU.nl als een smal streepje in het midden staat. Door de site breder te maken, komt de content die we bieden beter tot z’n recht. Verder is de topnavigatie nieuw. Bovenaan gaat een balk met links naar alle “NU"-branded sites, zoals NUZakelijk, NUJIJ, NUFoto, NUSport en NULive. Door die navigatie bovenaan te plaatsen, hebben we het idee dat we de breedte aan content die we met de verschillende extensies van NU bieden, beter over het voetlicht krijgen.
'Daarnaast hebben we ook voor commerciële posities meer ruimte gecreëerd. De banner bovenaan wordt bijvoorbeeld een leaderboard en we introduceren een bottom leaderboard.’

Verhagen: ‘We hebben deze restyling ook opgepakt om de hele vormgeving eens goed op te frissen. Op het oog verandert er niet veel, maar met de jaren komt er meer bij. We waren nu in de gelegenheid om van de bodem af opnieuw op te bouwen. We hopen daarin te zijn geslaagd zonder dat iemand de weg hoeft kwijt te raken.’

Dit is pas de eerste restyling in 11 jaar?

Verhagen: ‘Door de jaren heen is er wel eens wat aangepast. Maar de indeling in blokjes en kleurtjes is dezelfde als die in 1999 werd gelanceerd.’

Het nieuwe design is alleen zichtbaar voor de desktop?

Stallinga: ‘Ons streven is om op ieder platform een optimale navigatie te bieden. Zo hebben we specifieke designs voor onze apps voor Android, iPad en iPhone en sinds kort voor Nokia en Windows7. Binnenkort volgt Blackberry.'

Verhagen: ‘Het mobiele bereik groeit enorm. Ik verwacht dat we voor eind dit jaar net zoveel views vanaf mobiel genereren als vanaf de desktop.’

Hoe lastig is het om voor ieder platform een geoptimaliseerde versie te maken?

Verhagen: ‘Dat is best een gedoe. Het zal ook niet voor iedere online publisher zinvol zijn. Met 5,5 miljoen bezoekers per dag loont het de moeite. Maar zeker kleine partijen kunnen denk ik er beter voor kiezen om met HTML5 een site te bouwen die voor diverse platformen toegankelijk is. Aan de andere kant: een app biedt je wel promotioneel voordeel. Je moet op het scherm staan met je logo.’

Is de restyling binnen Sanoma Media in huis gedaan?

Stallinga: ‘Grotendeels wel. Er is feedback gevraagd aan een gebruikerspanel van vijfduizend bezoekers. En ook deze keer hebben we extern samen gewerkt met Martijn Hinfelaar van Studio Puik, onze vaste ontwerper.’

Is er nog nieuwe functionaliteit toegevoegd aan NU.nl?

Verhagen: ‘Het toevoegen van functionaliteit is een continu proces. Dat staat los van deze restyling. Een belangrijke investering van de laatste jaren is dat we minder afhankelijk zijn geworden van het ANP. We hebben een dataredacteur aangesteld en hebben een redacteur die Twitter continu in de gaten houdt.’

Stallinga: ‘We gebruiken social media voor nieuwsgaring, maar ook om nieuws te delen. Ons verkeer is voor een groot deel direct verkeer, maar het verkeer uit Twitter en Facebook groeit hard.’

Waar zit voor NU.nl de komende jaren commercieel de groei?

Stallinga: ‘We hebben een aantal knoppen om aan te draaien. Een ervan is dat we autonoom groeien in bereik en tegelijk investeren in de nieuwe commerciële uitingen. We hadden bijvoorbeeld geen leaderboard en bottom leaderboard. Dat is nu verwerkt in het nieuwe design. Daarnaast groeien we enorm in mobiel bereik. Met mobiel adverteren staan we pas aan het begin. Er gebeurt naar mijn smaak nog te weinig. Dat gaan we de komende tijd ontdekken samen met adverteerders.’

Zonder de focus op het desktopbereik te verliezen?

Stallinga: ‘Ook daar groeien we nog steeds in bereik en pageviews en het grappige is: vorige maand werden we in de categorie nieuws en entertainment voor de oude site. Wel werden er enkele kritische kanttekeningen geplaatst over de navigatie. Eigenlijk waren we daar best blij mee want we wisten dat die verbeterpunten al waren opgepakt. Voor volgend jaar heb ik dus goede hoop dat we die award kunnen prolongeren.’

Het " title="bijgaande filmpje ">bijgaande filmpje geeft toelichting op de restyling.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in