Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nasynchronisatie in reclame schrikt klanten af’

Wie griezelt er niet van de plastic Italianen, Duitsers, Amerikanen die in tv-commercials, geheel niet synchroon met het beeld, in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Debby Damen, communicatie- en informatiewetenschappen aan de Tilburg University, onderzocht voor haar afstuderen het effect van nasynchronisatie op de houding van de kijker ten opzichte van de authenticiteit van de reclame en de woordvoerder daarin, de houding ten opzichte van de reclame en het merk, en het effect op de koopintentie.

related partner content for mobile comes here

Wat blijkt?

Nasynchronisatie in reclame heeft een negatief effect op de houding van de kijker ten opzichte van zowel de reclame als het gepresenteerde merk. Ook de bereidheid om het product te kopen lijdt eronder.

Hoewel algemeen bekend is dat nasynchronisatie negatief wordt gewaardeerd door de kijker, wordt het toch nog vaak toegepast in Europese reclames. Het effect daarvan op de potentiële klant is echter nog niet onderzocht, meldt Tilburg University.

61 proefpersonen
Damen zette een Engelstalige reclame om in een Nederlandstalige, nagesynchroniseerde variant. 61 proefpersonen kregen of drie originele en een nagesynchroniseerde variant te zien, of vier originele reclames. Vervolgens beantwoordden ze enkele vragen.

De nagesynchroniseerde reclame en de woordvoerder/ster in die reclame werden als onbetrouwbaar, incompetent, onnatuurlijk en niet authentiek beschouwd.

Dat resulteerde in een negatieve houding ten opzichte van zowel de reclame als het merk in die reclame.

De proefpersonen wilden de nagesynchroniseerde reclame niet vaker zien en vonden die saai en irritant.

De negatieve merkattitude resulteerde ook in een negatieve koopintentie: de proefpersonen waren minder bereid om het product aan te schaffen, uit te proberen of aan te raden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in