Overslaan en naar de inhoud gaan

Managen en marketen in crisistijd

De plannen voor 2009 kunnen de prullenbak in, want de crisis heeft alles op z'n kop gezet. En niemand heeft een draaiboek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe erg wordt het? Dat deze crisis een historisch dieptepunt is, staat vast. 'Het choqueert me hoeveel mensen de trein zien ontsporen en zich nog steeds druk maken over hun strategische plan voor 2009. Wij hebben al die dingen geschrapt -alles: meetings, reizen, noem maar op- en richten op ons op het feit dat we in een echte crisis zitten', zegt Morgan Chase-CEO Jamie Dimon.

related partner content for mobile comes here

Fortune vroeg directeuren en consultants naar hun ervaringen en inzichten. Een dringend advies: kom snel in actie ¨D sneller dan je concurrenten. Andere aanbevelingen:

  • Stem je prioriteiten af op de nieuwe realiteit. Het is nu even niet het beste moment voor uitbreiding naar nieuwe markten, groeidoelen van 15% en offshoring.
  • Blijf investeren in je corebusiness. Probeer sterker en competitiever uit de crisis te komen.
  • Blijf intensief communiceren met medewerkers, leveranciers, klanten enzovoort. En zorg voor balans tussen realisme en optimisme.
  • Je klanten worden geconfronteerd met nieuwe problemen: geef ze nieuwe oplossingen.
  • Verlaag niet overhaast je prijzen. Bij een prijsverlaging van 5% moet de omzet 19% toenemen om quitte te spelen. Dat gebeurt bijna nooit.
  • Focus op kapitaal: waar haal je het vandaan en waar zet je het in?
  • Herevalueer je medewerkers. Beloon je beste mensen het best. En probeer de beste mensen van de concurrentie af te pikken.
  • Kijk kritisch naar je incentives: welk gedrag stimuleren ze precies?
  • Als je financieel sterk staat: dit is h¨¦t moment voor acquisitie van kleine bedrijven waar veel talent rondloopt.

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in