Overslaan en naar de inhoud gaan

Loyaliteit omhoog door onderzoek

Wie de klanttevredenheid onderzoekt, kan daarmee de loyaliteit van die ondervraagde klanten verhogen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het klinkt wonderlijk, maar toch: het doen van klanttevredenheidsonderzoek kan de loyaliteit van de respondenten verhogen. Dit idee is niet helemaal nieuw, maar recent onderzoek van de Amerikaanse wetenschappers Dholakia en Morwitz bevestigt dit.

related partner content for mobile comes here

Ze deden een klanttevredenheidsonderzoek onder 2.000 klanten van een financiële dienstverlener. De ene groep van duizend klanten (groep A) werd telefonisch gevraagd naar hun klanttevredenheid en naar hun mening inzake de voor- en nadelen van een aantal diensten. Vervolgens werd deze groep gedurende een jaar gevolgd: hoeveel nieuwe diensten ze afnamen, hoe winstgevend ze waren, welk percentage de bank verliet, etcetera. De resterende duizend klanten (groep B) vormden de controlegroep. Ook zij werden een jaar gevolgd, maar zij hadden géén klanttevredenheidsonderzoek gehad. Beide groepen werden dat jaar uitgesloten van alle dm-activiteiten.

Na dat jaar bleek dat de kans dat A-klanten een nieuwe dienst afnamen, drie keer hoger was dan de kans bij B-klanten. Hun vertrekpercentage lag de helft lager, en ze bleken veel winstgevender dan de B-klanten.

De verklaring? De A-klanten voelden zich gekoesterd, ze kregen aandacht van hun bank. Bovendien stimuleerde het onderzoek hun latente verlangen naar nieuwe diensten. Kunnen marketeers dus nu aan de slag met loyaliteitsonderzoeken? Als ze daarmee het beschreven effect willen bereiken, zijn ze uit ethisch oogpunt onverantwoord bezig. Bovendien is het in de VS illegaal. Maar goed, meer loyaliteit door dergelijk onderzoek, het blijft natuurlijk een aardig neveneffect.

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Review<>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in