Hoe doe je SEO Reputatie Management


Het verzoek om iemands reputatie in Google te verbeteren is 1 van mijn favoriete werkzaamheden. En uit ervaring kan ik zeggen dat er bij de meeste mensen die bij me komen met een reputatiemanagement-opdracht, ook echt iets serieus aan de hand is: De SERP's (Google resultaten pagina) staan vol met negatieve resultaten over een persoon of bedrijf.
Ik hoef hier niet uiteen te zetten dat iemand hier veel nadelen van kan ondervinden. Verlies van business is het meest voorkomende nadeel. Bij SEO Reputatie Management probeer je in dat geval de positieve resultaten over een bedrijf op pagina 1 te krijgen, en negatieve resultaten op pagina 2.
Voordat ik met zo’n klus begin, kijk ik of ik kan leven met de negatieve berichtgeving. Als dat niet het geval is, dan neem ik de klus niet. Dit is echter voor iedereen persoonlijk.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn dit stappenplan worden 10 aspecten beschreven die je kunnen helpen om jouw reputatie in Google zelf op te vijzelen of aan te passen. Anders gezegd: ik beschrijf aspecten die kunnen helpen om negatieve resultaten over jouw of jouw bedrijf naar pagina 2 te duwen.
1. Resultaten verwijderen uit Google gaat niet
Ik wil meteen de mythe ontkrachten dat resultaten zomaar verwijderd kunnen worden uit Google. Een belletje of mailtje naar Google met het verzoek om een pagina te verwijderen uit de index lukt helaas niet.
De enige manier om resultaten uit Google verwijderd te krijgen, is als er serieuze persoonlijke informatie over jou op het internet staat zoals een sofinummer of bankrekeningnummer. Je kunt dan een verzoek indienen bij Google om een pagina te verwijderen uit de index. Juridische stappen is ook een mogelijkheid.
Als je echt een resultaat uit de SERPs van Google wilt hebben, dan zul je een webmaster moeten benaderen met de vraag of hij een bepaalde pagina van zijn site wil halen. Uiteindelijk zal Google dit oppikken en zal de pagina ook uit Google verdwijnen. Het probleem is dat een webmaster of site-eigenaar dit niet hoeft te doen en dat hij je verzoek kan weigeren.
2. Hoe wil je gezien worden
Voordat je begint met reputatiemanagement is het belangrijk dat je jezelf neerzet als een bepaald persoon. Als je goed nadenkt over hoe je gezien wilt worden dan kun kun je over dat onderwerp in relatie tot jouw naam makkelijk content maken. Je kunt bijvoorbeeld jouw naam in relatie tot wijn of fotografie nemen en hier artikelen over schrijven.
3. Doe onderzoek
Onderzoek altijd eerst pagina 1, 2 en 3 van de SERP's om te zien wat daar voor resultaten staan. We gaan er in dit artikel van uit dat de SERP-resultaten negatief zijn maar vaak vind je tussen deze negativiteit vaak nog wel een positief resultaat. Deze positieve resultaten kun je later gebruiken om boven de negatieve resultaten uit te laten komen.
4. Schrijf artikelen
Het schrijven en plaatsen van artikelen over jouw persoon of bedrijf in relatie tot een specialisatie zorgt ervoor dat deze content uiteindelijk wordt opgepikt door Google. Je vindt deze artikelen dan terug op verschillende plaatsen in de SERP's. Als je met reputatiemanagement begint, probeer dan eerst eens tussen de 5 en 10 artikelen te schrijven op weblogs of artikelsites. Onderzoek na een aantal dagen/weken op welke plaatsen in Google deze artikelen staan en kijk of je tevreden bent.
5. Social media
Het aanmaken van socialmediaprofielen is hetzelfde principe als het schrijven van artikelen. Je gooit als het ware content gerelateerd aan jouw naam op het internet. Het voordeel van socialmediaprofielen is dat veel van deze profielen sowieso hoog scoren in Google. Hoe hoog is altijd afwachten.
Probeer socialmediaprofielen goed te vullen met waardevolle content en participeer daarnaast ook op deze sites. Om een voorbeeld te geven: Google waardeert gevulde Linkedinprofielen met 300 vrienden hoger dan een leeg Linkedinprofiel met 1 vriend.
6. Website op jouw naam
Als je de website www.jouwnaam.nl zou lanceren dan is er een grote kans dat deze automatisch in de top 10 komt als iemand op jouw naam Google’t. Een website op jouw persoonlijke naam lanceren is bij SEO reputatiemanagement een veel gebruikte methode.
7. Begin een blog
Naast een website op jouw naam zou je ook nog een blog op jouw naam kunnen maken. Als je het weblog www.jouwnaamblog.nl lanceert dan is er net als bij punt 6 een grote kans dat deze automatisch in de top 10 komt als iemand op jouw naam Google’t.
Ik adviseer meestal om het bij 2 websites te laten, omdat het een wat duurdere methode is. Daarnaast zou een top 10 die bestaat uit sites als www.jouwnaam.nl, www.jouwnaam.com, www.jouwnaam.net etc ruiken naar iemand die met reputatiemanagement bezig is. En dat moet je proberen te voorkomen.
8. Blijf weg van Wikipedia
Een Wikipediaprofiel zal bijna altijd in de top 10 van Google komen. Echter, het probleem met Wikipedia is dat het profiel door iedereen veranderd kan worden en dat iedereen er dus ook negatieve dingen in kan zetten. Blijf dus weg van Wikipedia is mijn advies als je met reputatiemanagement aan de slag gaat.
9. Leer van anderen
Google eens op de naam van mensen die een sterke presentie hebben op het internet en kijk welke sites er op de eerste 2 pagina’s van Google staan. Misschien staan hier nog socialmediaprofielen waar je nog niet aan had gedacht.
10. Linkbuilding
Linkbuilding is uiteindelijk noodzakelijk om positieve content op pagina 1 te krijgen. Sommigen stukken content zullen automatisch op pagina 1 terecht komen maar niet allemaal. Linken naar de artikelen die jij op pagina 1 wilt hebben kun je doen vanuit je eigen weblog en vanuit de artikelen die je schrijft.
Dit waren de 10 aspecten die je verder kunnen helpen om je reputatie in Google op te schonen. Mocht je verder nog vragen of opmerkingen hebben over SEO reputatiemanagement dan kun je die achterlaten in de reacties.
Dit was de eerste posting van Hans Keeren, SEO specialist en projectmanager
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid