Overslaan en naar de inhoud gaan

Het budget is dood. Leve het budget!

Zojuist heb ik mijn ‘Out of Office’ aangezet. Op 3 januari kom ik weer in de lucht. Volgens de loondienstkalender mis ik daarmee 3,8…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik heb vreselijk gelachen om Het Bureau van Voskuil. In één der zeven delen wordt de hoofdpersoon verweten dat hij geen budgetverhoging heeft aangevraagd. “Meer geld heb ik niet nodig,” verweert deze zich. Om vervolgens uitleg te krijgen dat men zal denken dat zijn afdeling geen relevant werk verricht, als hij niet meegaat in het jaarlijks budgetteringscircus.

related partner content for mobile comes here

Ik wil wel een lans breken voor budgetloos werken. Het budget is de dood voor het ondernemerschap in de manager. In plaats van te denken in doelen en resultaten en de uitgaven daarop af te stellen, gaat de focus naar ‘het zo goed mogelijk opmaken van het beschikbare geld’. En zeker tegen het einde van het jaar is dat nog hard werken. Omwille van de geloofwaardigheid en de budgetwensen voor het jaar erop wordt extra geïnvesteerd in relatiegeschenken die aanzienlijk duurder uitpakken dan strikt noodzakelijk. Of wordt nog snel een campagne ontworpen waarvan de ontwikkelkosten nog in het huidige boekjaar genomen kunnen worden. Hoeveel tijd er, in alle haast om geld uit te geven, overblijft om goed na te denken over nut, noodzaak en uitgangspunten voor die campagne??

Wie werkt zonder budget, komt dat soort perikelen niet tegen. Die moet iedere keuze om geld uit te geven verdedigen en zal zich niet branden aan paarsoplichtende kerstballen of andere prullaria. Diens activiteiten worden gestuurd door planningen die geen fictief einde kennen. En ook geen nieuw begin waarmee de eerste maand van het kalenderjaar traditioneel verklooid wordt.

31 december nadert. Nieuwe rondes, nieuwe kansen.
Het budget is dood. Leve het budget!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in