Overslaan en naar de inhoud gaan

Magical misery tours

Deze benaming gebruikt de LA Times voor de speciale bustours die een makelaar in Stockton, Californië organiseert.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze benaming gebruikt de voor de speciale bustours die een makelaar in Stockton, Californië organiseert.

related partner content for mobile comes here

Door de in de VS zijn het afgelopen jaar al één miljoen mensen uit hun woning gezet. Huizenprijzen dalen, rentes stijgen en banken willen meer garanties terwijl huizenbezitters minder garanties kunnen geven. Veel Amerikanen zien hun overwaarde verdampen, terwijl ze die al wel als extra lening hadden opgenomen. Het water staat veel gezinnen aan de lippen.

De etische kwestie in dit artikel: Hoe ver kun je als Amerikaanse makelaar gaan om van een ellendige situatie als deze te profiteren?

Makelaar ziet er geen kwaad in. Hij rijdt wekelijks met twee feestelijk bestickerde bussen vol koopjesjagers langs alle executiepanden in Stockton. De mooiste huizen verkoopt hij nu met fantastische kortingen, de verkopende partij staat immers met de rug tegen de muur. De huizenhandel was nog nooit zo interessant.

Volgens eigen zeggen kreeg hij enkel in het begin negatieve reacties. Men vond het een smakeloze marketingtruc. Maar toen eenmaal duidelijk werd dat het aantal executieverkopen in de buurt zo snel steeg dat het aanzien van de wijk in het geding kwam, was de kritiek van de omwonenden snel vervlogen.

Veel huizen hebben achterstallig onderhoud, tuinen worden al tijden niet meer onderhouden en de gemeente moest snel handelen om te voorkomen dat er muggenplagen ontstonden in verlaten zwembaden. "We're bringing in homeowners to get the grass green again" zegt Dias.

Nobele woorden, maar toch heeft het iets naars. Is het lijkenpikkerij? Vanuit de tourbus kijk je toch naar al die gevels waarachter zich vele persoonlijke drama's hebben voltrokken. Je maakt commercieel gebruik van het leed en de onmacht van anderen met de wetenschap dat je grote kortingen kunt bedingen. Je perst de laatste dollars uit de portemonnee van mensen die bijna alles zijn kwijtgeraakt.

Dat de buurtbewoners geen bezwaar hebben is logisch: veel leegstand in de wijk doet ook hun huizenprijs geen goed. Maar wordt er nog wel eens gedacht aan dat gezin met drie kinderen dat door hun hypotheekverstrekker op straat is gezet? Die zijn voor hun toekomst misschien volledig afhankelijk van het geld dat hun huis nog opbrengt.

Dias en andere makelaars zullen zeggen dat zij zelf ook hun eigen hypotheek moeten kunnen blijven betalen. Een andere dooddoener: "Doen wij het niet, dan doen anderen het wel". En, zoals Dias in uitlegt: "het kan de economie alleen maar goed doen."

Toch is het wel heel eenvoudig om je te verschuilen achter 'de marktwerking', er is ook nog altijd zoiets als ethiek. Kan het of kan het toch eigenlijk niet?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in