Overslaan en naar de inhoud gaan

Heilig bier voor de marketeer

In het Belgische Westvleteren leeft een orde van Trappisten die ervoor gekozen hebben om in stilte te leven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze brouwen hun eigen bier. Maar in tegenstelling tot andere Belgische monniken, houden zei de productie puur en ambachtelijk.

related partner content for mobile comes here

Hun motto is opmerkelijk: we brouwen om te leven, maar leven niet om te brouwen. De productie blijft beperkt, 120.000 flessen per jaar.

Op de flessen zit geen merk of etiket en ook adverteren doen ze niet. Toch is er een enorme vraag naar dit unieke, heerlijke Trappistenbier. Kortom, marketing door niet aan marketing te doen.

De Trappist uit Westvleteren wordt door menig bierliefhebber het lekkerste bier ter wereld genoemd. In combinatie met de beperkte verkrijgbaarheid hebben de monniken goud in handen, waar menig marketeer jaloers op kan zijn.

Bierliefhebbers rijden honderden kilometers om hun doosjes Trappist te bemachtigen. Bestellen, maximaal 2 doosjes per klant, kan alleen op afspraak, via de biertelefoon. Eens per maand worden de bestellingen verwerkt en verzonden.

De kern van het succes en het 'merk' Trappist uit Westvleteren draait om rituelen. Het brouwproces. De schaarste. De biertelefoon. De maandelijkse uitlevering.

Wat kunnen wij daarvan leren als moderne marketeers? Misschien begint het wel met niet het onderste uit de (bier)kan willen, niet je omzet en opbrengst willen maximaliseren. Een aardige kerstgedachte...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in