Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik HootSuite en TweetDeck kost Facebook fans

Veel Facebook-bedrijfspaginabeheerders gebruiken applicaties als HootSuite en TweetDeck om statusupdates te plaatsen. Uit onderzoek blijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel -bedrijfspaginabeheerders gebruiken applicaties als HootSuite en TweetDeck om statusupdates te plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat dit effect heeft op de mate waarin die updates nog zien.

related partner content for mobile comes here

Facebook hanteert de ‘Edgerank‘, een algoritme waarmee wordt bepaald in welke mate jouw statusupdates nog door je fans gezien worden. Uit onderzoek van Facebook-app developer blijkt dat het gebruik van 3rd party APIs en platformen zoals HootSuite en TweetDeck door Facebook ‘bestraft’ wordt met een verlaging van gemiddeld 70%.

Applum analyseerde hiervoor de data van 1 miljoen updates op 50 duizend pagina’s en onderzocht het effect van deze updates op engagement (comments en likes). De waarschijnlijke oorzaken van dit lagere engagement zijn:

Facebook bestraft 3rd party API’s EdgeRank
Als een statusupdate of ander object wordt gecreëerd binnen Facebook dan wordt hier een gewicht aan toegekend. Het lijkt erop dat Facebook het gewicht van objecten die via de API worden gecreëerd reduceert om zo content creatie via het Facebook platform te promoten en zo meer advertentie impressies te genereren.

Facebook reduceert 3rd party API updates
Als één 3rd party platform meerdere updates in een feed plaatst (ongeacht de persoon of pagina die deze updates creëert) toont Facebook maar een enkel object waardoor de andere objecten niet zichtbaar zijn.

Hogere kans op automatisering
Eén van de functies van HootSuite is de Calendar, waarin je o.a. Facebook statusupdates en tweets vooraf kunt vastleggen en agenderen, waarna deze op het geplande moment automatisch geplaatst worden. Los van hoe Facebook daarmee omgaat is het moeilijk om lange tijd vooruit engagerende content te creëren. Een oplossing hiervoor is gebruik te maken van een .

Content is niet geoptimaliseerd voor Facebook
Eén van de voordelen van 3rd party platforms als HootSuite, TweetDeck is dat je tegelijkertijd je blog, Facebook-pagina en Twitter-account kunt updaten. Dat betekent echter wel dat deze content voor al die netwerken geoptimaliseerd moet worden, wat vrijwel onmogelijk is. Twitter biedt maar ruimte voor 140 karakters, Facebook veel meer. Sommige netwerken staan het toevoegen van foto’s toe, andere niet. Dit maakt het moeilijk een update te optimaliseren voor Facebook.

Moet je HootSuite en TweetDeck dan niet meer gebruiken? Ja hoor, gewoon blijven doen. Deze platforms werken nog altijd prima om je verschillende accounts mee te monitoren en te moderaten, en andere netwerken hebben er voor zover bekend geen probleem mee. Sterker nog, wij blijven het gebruik van aanbevelen bij klanten die hiervoor een goedkope tool zoeken met uitgebreide rapportagemogelijkheden en goede integratie met o.a. Google Analytics. Voor het doen van statusupdates op Facebook-pagina’s zou ik HootSuite en TweetDeck echter niet meer gebruiken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in