Geef consument inzicht in online profiel


Adverteerders hebben steeds meer interesse in profielen omdat ze hun product hierdoor op een meer gesegmenteerde groep kunnen richten. Je wil niet de autoliefhebber bereiken, maar de autoliefhebber die ook van sport, architectuur en uit eten gaan houdt. In de praktijk zie je dat nu al veel terug in het zogenaamde retargetting. Wie online een paar sportschoenen bekijkt of koopt en vervolgens naar een website gaat over architectuur, heeft grote kans dat de banner die linksboven verschijnt, een nieuwe sportschoen promoot.
Ik verwacht dat er op den duur vrijwel alleen nog op profielen wordt geadverteerd. En profilering gaat ook steeds verder. Een goed voorbeeld is Facebook dat aan het pionieren is met tracking. Als adverteerder kun je dan segmenteren tot op het niveau van de hobby’s van de Facebook gebruiker. Prettig voor de consument omdat die geen banners voorbij ziet komen waar hij niets aan heeft. Toch?
Ja en nee. Enerzijds is het beter dat de reclame nuttig is. Anderzijds is het voor de consument volstrekt onduidelijk hoe zijn profiel tot stand komt. Daarbij komt dat profielen soms ongenuanceerd zijn en te weinig gebaseerd op echt goede gedragsanalyse. Stel je voor: in een bepaalde periode kijk ik tien keer naar sportschoenen en één keer voor mijn vrouw naar een bos bloemen. Dan betekent het niet dat ik van sport en bloemen hou. Als ik tien keer bloemen heb bekeken, dan mag je er vanuit gaan dat ik ook interesse heb voor flora. En wat als ik de beoogde sportschoenen al heb gekocht? Ben ik dan nog steeds geïnteresseerd in schoenen? Waarschijnlijk niet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSProfielen moeten dus genuanceerder, maar vooral transparanter worden opgebouwd. Constant cookies accepteren of verwijderen willen we niet. Wat nodig is, is een eenduidige, heldere standaard voor hoe profielen worden gebouwd en gebruikt. Denk aan een configuratiescherm waar de consument van tijd tot tijd vooraf bepaalde profielinstellingen kan aangeven. Waar hij kan aangeven of en hoe hij benaderd wilt worden, een geprofileerde ‘nee/ja stikker’.
Profilering heeft enorm veel potentie en is absoluut een meerwaarde voor de gehele advertentiemarkt. We moeten alleen beter afstemmen hoe dit gebeurt. Zodat voor beide partijen duidelijk wordt hoe ze denken en doen en vooral waarom.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid