Overslaan en naar de inhoud gaan

Geef consument inzicht in online profiel

Online adverteren draait steeds meer om profielen van bezoekers en niet meer om de website zelf. Uitgevers spelen hier echter nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adverteerders hebben steeds meer interesse in profielen omdat ze hun product hierdoor op een meer gesegmenteerde groep kunnen richten. Je wil niet de autoliefhebber bereiken, maar de autoliefhebber die ook van sport, architectuur en uit eten gaan houdt. In de praktijk zie je dat nu al veel terug in het zogenaamde retargetting. Wie online een paar sportschoenen bekijkt of koopt en vervolgens naar een website gaat over architectuur, heeft grote kans dat de banner die linksboven verschijnt, een nieuwe sportschoen promoot.
Ik verwacht dat er op den duur vrijwel alleen nog op profielen wordt geadverteerd. En profilering gaat ook steeds verder. Een goed voorbeeld is Facebook dat aan het pionieren is met tracking. Als adverteerder kun je dan segmenteren tot op het niveau van de hobby’s van de Facebook gebruiker. Prettig voor de consument omdat die geen banners voorbij ziet komen waar hij niets aan heeft. Toch?

related partner content for mobile comes here

Ja en nee. Enerzijds is het beter dat de reclame nuttig is. Anderzijds is het voor de consument volstrekt onduidelijk hoe zijn profiel tot stand komt. Daarbij komt dat profielen soms ongenuanceerd zijn en te weinig gebaseerd op echt goede gedragsanalyse. Stel je voor: in een bepaalde periode kijk ik tien keer naar sportschoenen en één keer voor mijn vrouw naar een bos bloemen. Dan betekent het niet dat ik van sport en bloemen hou. Als ik tien keer bloemen heb bekeken, dan mag je er vanuit gaan dat ik ook interesse heb voor flora. En wat als ik de beoogde sportschoenen al heb gekocht? Ben ik dan nog steeds geïnteresseerd in schoenen? Waarschijnlijk niet.

Profielen moeten dus genuanceerder, maar vooral transparanter worden opgebouwd. Constant cookies accepteren of verwijderen willen we niet. Wat nodig is, is een eenduidige, heldere standaard voor hoe profielen worden gebouwd en gebruikt. Denk aan een configuratiescherm waar de consument van tijd tot tijd vooraf bepaalde profielinstellingen kan aangeven. Waar hij kan aangeven of en hoe hij benaderd wilt worden, een geprofileerde ‘nee/ja stikker’.

Profilering heeft enorm veel potentie en is absoluut een meerwaarde voor de gehele advertentiemarkt. We moeten alleen beter afstemmen hoe dit gebeurt. Zodat voor beide partijen duidelijk wordt hoe ze denken en doen en vooral waarom.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in