Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn enige Nederlandse merk in Europese retail ranglijst

Albert Heijn is 26e in de lijst van meest waardevolle Europese retailmerken van Interbrand.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het &;Best Retail Brands 2014&;-rapport van Interbrand zijn de retailers gerangschikt per regio en op basis van hun merkwaarde. 

Albert Heijn, die de 26e plaats in de lijst inneemt, heeft volgens het rapport een merkwaarde van 866 miljoen dollar. Dat maakt de keten tot één van de meest waardevolle merken van Eurpopa en het enige Nederlandse merk in de lijst. 

Patrick Stal, managing director van Interbrand, kent de hoge merkwaarde van Albert Heijn toe aan de &;sterke authenticiteit van het merk en de jarenlange investering in innovatie om relevant te blijven voor de doelgroepen&;.

Wel is er voor de Albert Heijn werk aan de winkel, als de keten relevant wil blijven in de toekomst: &;Om leidend te blijven zal het merk moeten kijken naar een versterking van zijn onderscheidend vermogen in een steeds scherper concurrerendere markt. Dit moet gefundeerd zijn in een heldere en intern begrepen merkpropositie die ook in de toekomst het anker voor merkkracht zal vormen.&;

Verder benadrukt het rapport de kansen die voor merken ontstaan door de groei van online verkoop in Europa. Inmiddels is e-commerce goed voor ongeveer 5 procent van de totale verkoop binnen de Europese detailhandel. 

Tegelijkertijd moeten Europese merken volgens het rapport blijven investeren om te profiteren van &;de omnichannel-revolutie&;. Zo zou het vooral van belang zijn dat de technologische ontwikkelingen ten goede komen van de consument en hun tevredenheid over hun online en offline ervaring. 

&;Retailers zullen klantendata moeten gaan gebruiken om de consument echt goed te begrijpen en om daarmee hun ‘boodschappenreis’ probleemloos te laten verlopen met merken die relevant en authentiek voor de consument zijn,&; aldus Stal.

Klik voor het hele onderzoeksrapport.

Top 10 meest waardevolle Europese retailmerken 2014

 #            Merk              Land van herkomst        Merkwaarde in miljoenen (USD)

1             H&M              Zweden                           $18.168

2             IKEA              Zweden                           $13.818

3             Zara              Spanje                             $10.821

4             Carrefour      Frankrijk                         $10.299

5             Tesco           Verenigd Koninkrijk        $9.042

6             M&S             Verenigd Koninkrijk        $5.633

7             Auchan        Frankrijk                         $3.697

8             Boots          Verenigd Koninkrijk        $3.376

9             Aldi            Duitsland                        $2.940

10           Sephora      Frankrijk                        $2.143

                                              

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in