Overslaan en naar de inhoud gaan

Adidas boekt overwinning in strijd om beeldmerk

Adidas is een stuk verder gekomen in de twaalf jaar lange strijd om zijn eigen beeldmerk ‒ de bekende drie verticaal lopende streepjes -…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een arrest van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Adidas stapte twaalf jaar geleden naar de rechter om concurrenten als CA, HM en Vendex de voet dwars te zetten. Deze merken kwamen met een logo met twee in plaats van drie verticale streepjes. Zo probeerden ze mee te liften op de naamsbekendheid van adidas.

related partner content for mobile comes here

Het concern kreeg bij het hof in Den Bosch geen poot aan de grond. De volgende rechter, de Hoge Raad, besloot tussentijds advies in te winnen bij het Europese Hof in Luxemburg. Daar vond de advocaat-generaal wel degelijk dat de concurrentie een graantje probeert mee te pikken.

Concerns kunnen geen claim leggen op informatieve tekens (letters, cijfers), maar wel op decoratieve, en omdat de informatieve waarde van drie verticale streepjes gering is, is die slag voor Adidas, zo oordeelt het Hof.

Alleen als er geen ‘verwarringsgevaar’ is, zou er tegen het gebruik van de ‘streepjescode’ door de concurrentie geen bezwaar zijn. Het komt, in de termen van het Europese hof, nu dus aan op de ‘perceptie’ van de Nederlandse consument. Het Hof laat het definitieve oordeel graag over aan de Nederlandse rechter.

Bron: AD.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in