Adidas boekt overwinning in strijd om beeldmerk
Dat blijkt uit een arrest van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Adidas stapte twaalf jaar geleden naar de rechter om concurrenten als CA, HM en Vendex de voet dwars te zetten. Deze merken kwamen met een logo met twee in plaats van drie verticale streepjes. Zo probeerden ze mee te liften op de naamsbekendheid van adidas.
Het concern kreeg bij het hof in Den Bosch geen poot aan de grond. De volgende rechter, de Hoge Raad, besloot tussentijds advies in te winnen bij het Europese Hof in Luxemburg. Daar vond de advocaat-generaal wel degelijk dat de concurrentie een graantje probeert mee te pikken.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaConcerns kunnen geen claim leggen op informatieve tekens (letters, cijfers), maar wel op decoratieve, en omdat de informatieve waarde van drie verticale streepjes gering is, is die slag voor Adidas, zo oordeelt het Hof.
Alleen als er geen ‘verwarringsgevaar’ is, zou er tegen het gebruik van de ‘streepjescode’ door de concurrentie geen bezwaar zijn. Het komt, in de termen van het Europese hof, nu dus aan op de ‘perceptie’ van de Nederlandse consument. Het Hof laat het definitieve oordeel graag over aan de Nederlandse rechter.
Bron: AD.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid