Overslaan en naar de inhoud gaan

Actieve houding van politie op sociale media noodzakelijk

De Nationale Politie moet snel een strategie bepalen en implementeren voor een succesvolle toepassing van sociale media voordat zich weer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nationale Politie moet snel een strategie bepalen en implementeren voor een succesvolle toepassing van sociale media voordat zich weer een incident voordoet dat tot onrust kan leiden. Wanneer de politie zelf niet tijdig met informatie komt of kan komen rond een crisissituatie, is het risico aanwezig dat burgers en media zelf gaan speculeren over wat er aan de hand is. Dat kan leiden tot de verspreiding van onjuiste informatie en geruchten. De politie kan sociale media gebruiken om geruchten te ontzenuwen en mogelijke reacties op (onjuiste) geruchten te voorkomen.

related partner content for mobile comes here

Dit betekent een blijvend actieve houding van de politie op sociale media; niet aanwezig zijn betekent per definitie een stap te laat zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau VDMMP naar de invloed van sociale media in situaties van maatschappelijke onrust. In dit onderzoek zijn incidenten geanalyseerd, waarbij vooral de politie was betrokken.

Voor de geanalyseerde incidenten, waar sprake was van onrust op sociale media, blijkt de term "sociale media onrust" soms beter passend dan de term "maatschappelijke onrust". Maatschappelijk valt de onrust nog wel mee. Echter, ook in het geval van "sociale media onrust" zijn er vaak veel vragen, geruchten en reacties. "Dit onderzoek maakt de ontwikkeling van die onrust op een heldere manier inzichtelijk," aldus de onderzoekers van VDMMP.

Crisiscommunicatie vergt de nodige tijd en aandacht van de politie. De Nationale Politie werkt momenteel een visie en strategie uit. Volgens de onderzoekers toont het onderzoek aan hoe belangrijk het is dat er één gedragen visie komt waarin de basis is uitgewerkt voor een succesvolle toepassing én borging van het gebruik van sociale media binnen de politie. .

Als concrete aandachtspunten geven de onderzoekers mee:

- Luisteren: 24 uur per dag De politie zou altijd moeten 'luisteren' naar wat er gebeurt op sociale media. Ook als er sprake is van grote hoeveelheden berichten. Als monitoring daardoor lastig is, moet de politie minimaal weten wat de tendens van de berichtgeving is om daarop in te kunnen spelen.

- Produceren: van procesinformatie tot gevalideerde informatie De politie mag nooit afwezig zijn op de sociale media, zowel voor, tijdens als na een incident. Er is snel behoefte aan officiële berichtgeving. Procesinformatie geven kan altijd, ook als er nog veel onduidelijk is over de aard en toedracht van een crisissituatie.

- Reageren: validatie als norm Er is met de komst van sociale media tegenwoordig meer sprake van publiekscommunicatie dan van persvoorlichting. Communicatie betekent niet alleen informeren, maar ook reageren. Bijvoorbeeld door (online) vragen te beantwoorden, informatie te bevestigen of geruchten te ontkrachten.

- Interacteren: de buitenwereld weet meer dan wij De politie moet mogelijkheden zoeken om de buitenwereld te betrekken bij haar werkzaamheden. Bijvoorbeeld door beeldmateriaal van (pers)fotografen te gebruiken bij het opsporingsproces of de communicatie over een incident.

Voor zich spreekt dat voor het uitvoeren van deze sociale media activiteiten (luisteren, produceren, reageren en interacteren) capaciteit nodig. Het onderzoek stelt dat het noodzakelijk is eerder en sneller op te schalen met communicatie, omdat er in de buitenwereld een grote informatiebehoefte is bij calamiteiten.

'Sociale media: factor van invloed op onrustsituaties?' is een nieuwe uitgave in de reeks Politiekunde van het.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in