Overslaan en naar de inhoud gaan

Voedselschandalen beïnvloeden koopgedrag

67 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over voedingsmiddelen die negatief in het nieuws zijn geweest. Zo zegt 29 procent minder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het blijft een mooi verhaal: een Amsterdams restaurant blijkt geen runder- maar paardenbiefstuk te verkopen en na de ontmaskering. Die voedelschandelen zullen ons Nederlanders worst zijn, zou je kunnen concluderen, maar de werkelijkheid blijkt anders.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek van Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy waaraan 2200 consumenten meededen, blijkt dat een 67 procent van de Nederlanders zich wel degelijk zorgen maakt over voedingsmiddelen die negatief in het nieuws zijn geweest.

De voedselfraudes van de afgelopen tijd blijken bepaald niet ongemerkt voorbij gegaan te zijn. Zo is bij 98 procent van het publieke bekend, bij 94 procent. is bij 79 procent en de bij 77 procent.

Of consumenten hun koopgedrag ook door deze schandalen laten beïnvloeden, verschilt. 29 procent van de consumenten zegt minder zalm te kopen na het besmettingsschandaal. 52 procent zegt evenveel zalm te kopen als ervoor. 26 procent van de mensen zegt minder kip te kopen, tegenover 64 procent die nog evenveel kip kopen als altijd. Bij het eierenschandaal zegt maar 7 procent minder eieren te zijn gaan kopen. 88 procent koopt nog evenveel eieren als voorheen.

De verantwoordelijkheid voor voedselveiligheid ligt volgens het grootste gedeelte van de consumenten (45 procent) bij de voedselproducenten en volgens 27 procent bij de overheid. 14 procent legt de verantwoordelijke bij de consument zelf en slechts 11 procent bij de supermarkten.

Toch een opvallende uitkomst, als je bedenkt dat bewustwordingscampagnes De Plofkip van Wakker Dier juist volledig op supermarkten gericht zijn.

Ten opzichte van 2012 valt verder op te merken dat 59 procent van de consumenten aangeeft meer op prijzen te letten en duurzaam consumeren belangrijk te vinden (63 procent). Ook zegt 57 procent minder snacks en zoetwaren te kopen.

Over het Foodonderzoek 2013 ">
Over het Foodonderzoek 2013
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Food onderzoek 2013, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in juli 2013 onder 2.274 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in