Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-reclame levert 743 miljoen euro op

In 2004 is 743 miljoen euro besteed aan televisiereclame. Het bedrag is licht gestegen (1,4 procent) ten opzichte van 2003.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

SPOT, de brancheorganisatie van de reclamebedrijven van de Nederlandse televisiezenders, maakte de cijfers vandaag in Amstelveen bekend.

related partner content for mobile comes here

Vorig jaar was een matig jaar voor de reclamebranche, maar volgens SPOT vormde televisiereclame daarop een positieve uitzondering. Vooral het tweede kwartaal was succesvol, een gevolg van het EK voetbal in Portugal.

SPOT wil met het oprichten van een kwaliteitscomité de reclame verbeteren, zodat meer kijkers de spotjes ook echt zien. Vorig jaar werd gemiddeld 3 uur en 12 minuten televisie gekeken, maar onlangs bleek dat veel 'kijkers' tijdens de reclame naar het toilet gaan of ander tijdverdrijf zoeken.

De dienstensector, banken en verzekeringsmaatschappijen, gaf vorig jaar het meeste geld uit aan reclame. Ook voor hoogwaardige producten als auto's en mobiele telefoons werd flink reclame gemaakt.

Maatschappelijke organisaties zijn een nieuwkomer in de reclametop-10. In 2004 kwam veel zogeheten ideële reclame voorbij. Televisiereclame werd vorig jaar 7,5 procent goedkoper. Deze trend is al jaren te zien, maar SPOT meent dat de bodemprijs nu is bereikt.

De nieuwe televisiezender van Talpa BV in de tweede helft van 2005 zal niet veel invloed hebben op de prijsvorming van de reclame, verwacht SPOT. De brancheorganisatie meent dat het totale aantal kijkers erdoor niet groeit, maar slechts verschuift.

Feitelijk verruimt dan het reclameaanbod niet en heeft het geen invloed op de prijs.

De reclamebestedingen zullen naar verwachting volgend jaar beperkt stijgen. Minder dan in andere Europese landen. Dit zal ongeveer gelijk oplopen met het economisch herstel in Nederland. Aan belangstelling heeft televisie geen gebrek. Al jaren is een verschuiving te zien van reclamebudgetten voor dagbladen en tijdschriften richting televisie. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in