Tv-reclame levert 743 miljoen euro op


SPOT, de brancheorganisatie van de reclamebedrijven van de Nederlandse televisiezenders, maakte de cijfers vandaag in Amstelveen bekend.
Vorig jaar was een matig jaar voor de reclamebranche, maar volgens SPOT vormde televisiereclame daarop een positieve uitzondering. Vooral het tweede kwartaal was succesvol, een gevolg van het EK voetbal in Portugal.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSPOT wil met het oprichten van een kwaliteitscomité de reclame verbeteren, zodat meer kijkers de spotjes ook echt zien. Vorig jaar werd gemiddeld 3 uur en 12 minuten televisie gekeken, maar onlangs bleek dat veel 'kijkers' tijdens de reclame naar het toilet gaan of ander tijdverdrijf zoeken.
De dienstensector, banken en verzekeringsmaatschappijen, gaf vorig jaar het meeste geld uit aan reclame. Ook voor hoogwaardige producten als auto's en mobiele telefoons werd flink reclame gemaakt.
Maatschappelijke organisaties zijn een nieuwkomer in de reclametop-10. In 2004 kwam veel zogeheten ideële reclame voorbij. Televisiereclame werd vorig jaar 7,5 procent goedkoper. Deze trend is al jaren te zien, maar SPOT meent dat de bodemprijs nu is bereikt.
De nieuwe televisiezender van Talpa BV in de tweede helft van 2005 zal niet veel invloed hebben op de prijsvorming van de reclame, verwacht SPOT. De brancheorganisatie meent dat het totale aantal kijkers erdoor niet groeit, maar slechts verschuift.
Feitelijk verruimt dan het reclameaanbod niet en heeft het geen invloed op de prijs.
De reclamebestedingen zullen naar verwachting volgend jaar beperkt stijgen. Minder dan in andere Europese landen. Dit zal ongeveer gelijk oplopen met het economisch herstel in Nederland. Aan belangstelling heeft televisie geen gebrek. Al jaren is een verschuiving te zien van reclamebudgetten voor dagbladen en tijdschriften richting televisie. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid