Overslaan en naar de inhoud gaan

Achtervolgd door een banner

Al een paar dagen word ik werkelijk overal op het internet hinderlijk gevolgd door een advertentie voor hardloopschoenen van een bepaalde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inderdaad, deze fabrikant heeft goed gezien dat ik in de markt ben voor nieuwe hardloopschoenen, maar het laatste waar ik op zit te wachten is dit soort advertenties die op mijn scherm verschijnen.

related partner content for mobile comes here

Push
Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in het aanbod van deze fabrikant, maar ik laat mijn keuze leiden door reviews, testen en fora en een bezoek aan de site, die ik zelf perfect kan vinden. Niet door een banner. Sterker nog, het tegendeel is waarschijnlijk waar. Het is niet cool. Ondanks dat deze ‘getargetde banner’ zijn doelgroep perfect heeft gevonden, dankzij hoogstwaarschijnlijk flink wat profiling, targeting, big data, statistische algoritmen en andere prachtige moderne tech, slaat de fabrikant de plank faliekant mis. Waarom? Omdat hij ‘duwt’.

Pull
Tegenwoordig ga ik actief op zoek naar de producten die ik wil hebben. Ik ben op zoek naar informatie over het aanbod en zoek het liefst naar objectieve bronnen die wat over het product kunnen vertellen. Vrienden, kennisen, fora, media en reviews gebruik ik hiervoor. Maar ook de website van de fabrikant spit ik daarvoor helemaal uit. Hier komt ‘content marketing’ naar voren. Ik wil niet dat de fabrikant gewoonweg zégt dat hij het beste product heeft, maar dat hij me daadwerkelijk uitlegt waarom dit het beste product voor mij zou zijn. Door het leveren van de juiste informatie op het juiste moment help je als fabrikant mij als toekomstige klant met het maken van mijn keuzes in plaats van me lastig te vallen met reclame. Je trekt als fabrikant de klant naar je toe, bouwt een relatie op en overtuigt.

Analytics, testing en targeten, maar dan goed
In de digitale wereld van apps en websites zijn digitale gereedschappen zoals analytics, testen en targeting hierbij onmisbaar. Mits correct gebruikt maken ze het contact tussen de klant en de fabrikant zelfs tot een aangename ervaring:

  • Met analyticstechnieken meet je welke content van je mobiele app of op je site populair is en welke content niet. Met deze gegevens op zak kun je de populaire content nog toegankelijker maken en de minder sterke content helder identificeren en verbeteren. Daarna kun je exact meten of je verbeteringen gewerkt hebben.
  • Door middel van testen kun je verschillende versies van je ideeën uitproberen en meten welke versie het beter doet en leidt tot meer conversie. Dit leidt niet alleen tot hogere verkopen maar ook tot een soepeler onlne verkoopproces en dus tot een meer tevreden klant.
  • Targeting is een krachtig wapen om de klant te voorzien van nóg relevanter informatie. Kennis over de klant die je opdoet tijdens het bezoek van de site of gebruik van de app kun je inzetten om daarmee ook daadwerkelijk beter passende informatie te bieden. Dit kan zo eenvoudig zijn als het aanbieden van content in de juiste taal tot het classificeren van gebruikers en bezoekers in persona of doelgroepen en ze een volledige toegesneden ervaring bieden.

Kortom, gebruik deze prachtige nieuwe technieken niet om mensen informatie op te dringen, maar biedt interessante en relevante informatie. Ondersteun ze met het nemen van hun aankoopbeslissingen en informeer ze op zo een manier dat ze ook precies krijgen wat ze nodig hebben. Dan koop ik mijn nieuwe hardloopschoenen bij u.

Foto: Wikipedia, Eckhard Pecher

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in