Overslaan en naar de inhoud gaan

'Wat je níet zegt wordt veel belangrijker dan wat je wél zegt'

Communicatiestrategen over de definitieve trends voor 2015. Aflevering 1, Anton-Jan Thijssen
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dé trend van 2015

related partner content for mobile comes here

De komende maand gaan wij adviseurs met z’n allen op zoek naar dé trend voor 2015. Big data-goeroes, contentmarketeers en real time native advertisers lopen in deze zoektocht voorop. Het afgelopen jaar mochten zij genieten van alle aandacht, het zoeken naar een nieuwe niche is vooral voor hen essentieel. De zoektocht begint waarschijnlijk in de oude wijnkelder. Daarna lijkt een werkbezoek aan een verpakkingsspecialist op het programma te staan. Als de oude wijn z’n plek heeft gevonden in de nieuwe zakken, dan begint het pas. Spreekbeurten, congressen, blogs en workshops. Op het moment dat we aankomen bij de daadwerkelijke integratie van De Trend van 2015 komt er waarschijnlijk weer een mailtje van Communicatie-hoofdredacteur Rocco Mooij. Hmm, wat zal het volgend jaar eens worden...

Nieuwe wijn door ouderwetse zakken (m/v)

Terwijl onze externe adviseurs hard aan het werk zijn om iets nieuws te bedenken, zijn wij als stafafdeling nog druk bezig met het implementeren van de trends van de afgelopen jaren. Het heeft even geduurd om intern alle afdelingen aan elkaar te koppelen en met elkaar te laten praten. Daarna hebben we onze oude aanpak uitgebreid met social media. We adverteren nu dagelijks op Facebook en plaatsen onze persberichten door op Twitter. En we doen nu ook iets met storytelling. Eén keer per kwartaal komen alle afdelingen en communicatiedisciplines bij elkaar en zetten we de pr-waarde, de behaalde GRP’s en andere doorslaggevende KPI’s voor communicatie op een rij. Eind 2015 maken we daar een mooie case van.

En wat er echt gebeurt…

Sportification zet verder door. Mensen achter de merken worden belangrijker. Quantified Self en waerable tech gaan door het tipping point. De eerste pepernoten (in diverse kleuren) liggen op 13 mei in de winkel, wees op tijd met uw statements! Communicatiedeskundigheid en ervaring gaan het winnen van social media-stagiaires en ‘BN’ers die iets in pr gaan doen’. Sven Kramer wint het WK Schaatsen én de Tour de France. Wat je niet zegt wordt veel belangrijker dan wat je wel zegt. Er schijnt een netwerkborrel te komen waar Jan Driessen niet op de foto staat. Ook de stoffigste communicatiemedewerkers krijgen door dat je Blendle tevens als knipseldienst kunt gebruiken. In de aanloop naar de verkiezingen (ja, die komen er!) wordt het ineens weer drukker op Twitter en zeggen politici wél iets terug. Hoe je omgaat met een crisis wordt veel belangrijker dan wat oorspronkelijk de crisis veroorzaakte. Ajax pakt de vijfde titel op rij. Je hoeft niet meer 100x opnieuw in te loggen als je op Adformatiegroep-websites een artikel achter een slotje wilt lezen. ‘Oude wijn in nieuwe zakken’-aanhangers gaan nog harder roepen tegen ‘Nieuwe wijn door ouderwetse zakken’-aanhangers dat het allemaal anders moet. En ondertussen gaan de mensen die hun kop boven het maaiveld durven uit te steken en serieuze communicatie-expertise combineren met innovatiedrang, er met het been vandoor.

Anton-Jan Thijssen is tot 1 januari managing partner bij Neboko Smarts en gaat daarna verder als freelancer

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in