Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Ikea meest inspirerende merk voor Nederlanders’

Ikea is in 2014 het meest inspirerende merk voor Nederlanders, gevolgd door Efteling en Tesla. Tesla, ING en Bijenkorf vallen positief op,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de ‘Inspirerende 40’-lijst van Synergie en SSI die zojuist bekend is gemaakt tijdens het Grote Marketing Congres in Amsterdam. De onderzoekers keken in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing voor het eerst ook naar wat inspirerende merken voor marketeers zijn. Er zijn opvallende verschillen.

related partner content for mobile comes here

Heineken
Voor Nederlanders is het meest inspirerende merk Ikea, net als in 2013. Efteling en Tesla completeren de topdrie. Vooral Tesla is opvallend, het is de eerste keer dat het merk in de lijst staat. Andere nieuwe merken die hoog scoren zijn Rituals, WNF en G-Star. ING, Bijenkorf en Dille & Kamille vallen op door hun positieve ontwikkeling. BMW, Samsung, Hema, Facebook en Heineken verliezen veel inspiratiewaarde. ‘Opvallend’ zo stelt Joris van Zoelen van Synergie, ‘want waar Heineken bij de consumenten uit de lijst valt, inspireert het biermerk nog wel marketeers. Over de hele linie geldt: waar consumenten expliciet verwachten dat bedrijven het voortouw nemen, wordt het minder vaak ook zo ervaren. Slechts de top 20 wordt als echt inspirerend ervaren.’

Campagnes
In samenwerking met Tijdschrift voor Marketing en FD werd voor het eerst ook onder marketeers gemeten wat deze beroepsgroep inspirerende merken vindt. Marketeers worden geïnspireerd door andere eigenschappen en andere merken dan consumenten. Van Zoelen: ‘Marketingprofessionals blijken vooral te worden geraakt door organisaties met prikkelende campagnes, zichtbare aanwezigheid en een sterke focus op actualiteit en interactiviteit. Voor consumenten zijn deze zaken irrelevant voor inspiratie. De rol van een organisatie vinden ze juist weer wel belangrijk, wat voor professionals juist minder zwaar weegt.’ 

Vervolgens het verschil in merken. Diverse merken inspireren marketeers maar consumenten juist veel minder en vice versa (zie de topdrie-tabel).

Daarnaast zijn er grote verschillen in de mate waarin bepaalde organisaties inspireren. Dit raakt ook enkele veel geprezen marketingvoorbeelden. Zo wordt Hema door marketeers geprezen om de producten, bij consumenten is dit minder het geval. KLM wordt door marketingprofessionals geprezen om zijn verbinding (interactieve strategie), maar niet door consumenten.


Top 10 - Inspirerende merken volgens Consumenten

1       Ikea
2       Efteling
3       Tesla
4       Samsung
5       Starbucks
6       Google
7       Apple
8       Dille & Kamille
9       Rituals
10     Bol.com


Top 10 - Inspirerende merken volgens Marketeers

1       Apple
2       Google
3       IKEA
4       Nike
5       Tesla
6       Cool Blue
7       Marqt
8       Heineken
9       Bol.com
10     Albert Heijn


De inspirerende 40 worden sinds 2011 jaarlijks in beeld gebracht met behulp van twee onderzoeken. In een eerste, exploratief onderzoek onder inwoners uit de grote steden (meer dan 100.000 inwoners, N = 254) worden de eigenschappen van inspirerende organisaties herijkt. In een tweede onderzoek worden 44 merken genomineerd die worden beoordeeld op inspiratie en de vier pijlers (N = 1.319, N = 110 per merk).

 

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Cambria","serif";}

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in