Overslaan en naar de inhoud gaan

Tom de Bruyne: 'Marketing lost its mojo'

De rol van marketing lijkt gereduceerd tot het verpakken van de leugens.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het thema van een marketingcongres verraadt altijd de existentiële vraagstukken waar de branche mee kampt. Vorig jaar was het de veranderende consument. Dit jaar is het groei. Er is een goede reden waarom groei marketeers bezig houdt: Marketing is zijn impact op groei verloren.

related partner content for mobile comes here

Ik zie drie redenen waarom marketing zijn mojo kwijt is: disruptie, complexiteit en macht. Elke markt of industrie wordt vandaag sneller overhoop gehaald door onbekende nieuwe spelers dan dat marketing en reclame de boel nog kunnen redden. Terwijl marketingafdelingen met steeds kleinere budgetten de laatste groeipercentpunten uit het bestaande businessmodel moeten knijpen, overspoelen concurrenten met slimme nieuwe businessmodellen - en snel risicokapitaal - de markt.

Daarboven komt dat marketing disciplines zo gefragmenteerd en complex geworden zijn, dat het onmogelijk de snelheid en de flexibiliteit kan ontwikkelen van de challengers die de markt overspoelen.

Terwijl de marketing- en salesafeling hun zoveelste vergadering houden, laat het customer development team van de start-up 10 A/B-testen tegelijk lopen.

Ten slotte blijkt het ene na het andere lijk uit de kast van een ontspoorde financiële en managementelite te vallen. Die elite die bedrijven als middel gebruikt voor hun eigen megalomane ambities. Denk aan ING, Rabobank, SNS, ABN Amro, maar ook trotse Nederlandse bedrijven als KLM en Douwe Egberts. Terwijl ING-marketeers het oranjegevoel moeten verkopen, dreigt het bedrijf naar Londen te verkassen als er geen bonussen mogen worden uitgedeeld.

Terwijl Douwe Egberts het Hollands koffiegevoel slijt, verpatst de ceo het merk aan een Duits hedgefonds. En terwijl de marketingbranche KLM uitroept tot toonaangevend marketingbedrijf, balanceert KLM op de rand van het faillissement. De rol van marketing lijkt gereduceerd tot het verpakken van de leugens.

Marketing is machteloos en onmachtig geworden. En dat terwijl het snappen van de veranderingen in de markt en van wat mensen beweegt, belangrijker wordt dan ooit.

De column van Tom de Bruyne staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 12

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in