'Aankooptraject door smartphone gebruik sterk veranderd' (onderzoek Tradedoubler)
De ´Connected Consumer´ heeft een smartphone en doet minstens maandelijks een online aankoop. 92 % van hen zoekt, vergelijkt en vindt zijn aankoop op vergelijkings- en aanbiedingssites. Wáár de koop uiteindelijk plaatsvindt, is een tweede. Een belangrijke bevinding uit het Tradedoubler-onderzoek is dat de eigen sites van merken en ketens het verliezen van vergelijkings- en aanbiedingssites als eerste fase van het aankooptraject.
De Connected Consument maakt steeds meer gebruik van performance marketing-websites en -apps, in de vorm van prijsvergelijkingssites, spaar- en kortingsprogramma´s, kortingscoupons en actiecodes, en cash back sites.
Tijdens de oriëntatiefase, de eerste fase van het aankoopproces, maakt 92 % van de consumenten gebruik van performance based-marketingwebsites en -apps. Merken- en retailerwebsites staan met 87% op de tweede plaats. Voor de winkelstraat en met name voor modewinkels is deze ontwikkeling een bedreiging: slechts 47% van de verbonden consumenten oriënteert zich in de eerste fase van het aankooptraject op de website van de modewinkel. Afronden van de daadwerkelijke aankoop, doen consumenten tegenwoordig vrijwel even vaak op de performance marketing-website als op de retailerwebsite (82 tegen 83 %).
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta”Dit onderzoek moet een waarschuwing zijn voor iedere marketeer en winkelier”, zegt Pascal Gayat, regiodirecteur Benelux en Frankrijk van Tradedoubler.
Showrooming
Het snelgroeiende fenomeen ´showrooming´ wil zeggen dat consumenten in de winkel
kiezen en thuis kopen. Showrooming betekent dat merken en winkelketens die klanten via
etalages weten te lokken en verleiden, niet vanzelfsprekend zijn verzekerd van omzet.
Liefst 60 % van de ´verbonden consumenten´ gebruikt de smartphone tijdens het
winkelen. Driekwart van deze groep zoekt via de mobiele telefoon naar informatie over
een winkelproduct. 70 % controleert of er elders een betere prijs wordt geboden. En
60 % gaat vervolgens naar huis om het product later online aan te schaffen.
”Binnenlokken van klanten is niet langer de maatstaf voor succes”, zegt Gayat. ”Het blijkt
dat maar liefst 51 % van de mobiele shoppers naar coupons of kortingen zoekt voor
producten die ze net in de winkel hebben gezien, en dat 44 % gebruik maakt van
coupons die naar de mobiel zijn gestuurd.”
Klantentrouw
Performance marketingkanalen die een vast onderdeel worden van het aankoopgedrag,
blijken ook hun eigen klantentrouw te creëren, met de bijbehorende herhalingsaankopen
en merkentrouw. Zo blijkt dat het versturen van e-mails vanuit performance basedwebsites
ertoe leidt dat een kwart van de consumenten maandelijks extra aankopen
doet - bijna evenveel als na het ontvangen van een e-mail van een merk.
Onlangs heeft MobileMarketing.nl een interview gedaan met Pascal Gayat. Deze is HIER te lezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid