Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse start-up Mobbr.com belooft een revolutie in crowdsourcing

Wal-Mart kondigde recentelijk aan dat het de bezorging van producten vanuit de winkels overweegt te gaan 'crowdsourcen'. Door de bezoekers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wal-Mart dat het de bezorging van producten vanuit de winkels overweegt te gaan 'crowdsourcen'. Door de bezoekers van diezelfde winkels in te zetten. Ze denken dat crowdsourcing een efficiëntere manier van distributie kan opleveren en bovendien betere kwaliteit.

related partner content for mobile comes here

Er zijn ook nog vragen: hoe motiveer je mensen om hier aan deel te nemen? Hoe zorg je ervoor dat de beste kwaliteit ook het best betaald wordt? Het antwoord op dit soort vragen komt misschien wel uit de Hollandse polder. Het deze week (in bèta) gelanceerde Mobbr belooft niet minder dan een revolutie in crowdsourcing.

De belofte van crowdsourcing is dat het dingen kan die andere organisatievormen niet kunnen. Het internet maakt mogelijk dat mensen op andere manieren gaan samenwerken. Zonder dat daarvoor een centraal 'command & control' nodig is. Voor bedrijven zijn er productiviteitsverbeteringen van 25% mogelijk met 'social collaboration'.

Maar de aanstaande revolutie in hoe wij ons werk organiseren via social collaboration en crowdsourcing komt vooralsnog moeizaam van de grond. Volgens zou dat wel eens kunnen komen doordat crowdsourcing initiatieven te weinig rekening houden met het individu binnen die crowd. En wat iemand motiveert om bij te dragen aan een crowdsourcing-proces.

Uit het onderzoek van promovenda Irma Borst blijkt dat het koppelen van een beloning aan de bijdrage, mits er duidelijke criteria zijn, een sterk positief effect heeft op de kwaliteit van individuele bijdragen. En ook op de participatiegraad. In de praktijk bestonden er tot op heden echter geen systemen om die bijdragen en beloningen efficiënt en proportioneel te administreren en afhandelen.

Maar nu is er dus , het eerste 'crowdpayment'-systeem. Mobbr is in feite een betaalsysteem dat 'many-to-many'-transacties faciliteert tussen producenten en afnemers. Ieder 'product' (bijvoorbeeld een bezorging in het geval van Wal-Mart; of een tweede-hands boek op Bol.com) krijgt een button, met daarin alle informatie over de transactie. Deze button zorgt ervoor dat het beschikbare budget voor het gevraagde 'product' en/of alle door het 'product' gegenereerde inkomsten automatisch in de juiste verhouding verdeeld worden onder de producenten.

De toepassingsmogelijkheden zijn legio: bloggers op een blogplatform belonen uit de advertentie-inkomsten op basis van traffic, likes en/of comments; het crowdsourcen van de customer service afdeling of het toekennen van 'airmiles' op een recensiewebsite voor waardevolle bijdragen. In het geval van Wal-Mart zou Mobbr gebruikt kunnen worden om de beloning van de individuele bezorger afhankelijk te maken van de waardering van de ontvangers. Zo ontstaat niet alleen een prikkel om mee te doen, maar ook om de best mogelijke kwaliteit te leveren. Het zou mooi zijn als Wal-Mart het Nederlandse Mobbr weet te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in