Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren zien steeds minder alcoholreclame op televisie

Het aantal jongeren van 12 t/m 17 jaar dat alcoholreclames op televisie ziet is in de afgelopen 10 jaar gedaald met 40% en voor jongeren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

SPOT-directeur Michel van der Voort: 'Gemiddeld zag een twaalf- tot en met zeventienjarige drie televisiereclames voor alcohol per week. Een zes- tot en met elfjarige zag er gemiddeld één per week. Dat zijn aanzienlijke dalingen ten opzichte van tien jaar geleden. Bovendien blijkt dat jongeren van twaalf tot en met zeventien jaar gemiddeld de helft minder alcoholreclames zien dan volwassen. Voor jongeren van zes tot en met elf jaar geldt dat zij vijf keer minder alcoholreclames zien dan volwassen.'STIVA-directeur Peter de Wolf: 'Uitgangspunt bij zelfregulering van alcoholreclame is dat het onmogelijk is om alle minderjarigen te vrijwaren van het zien van alcoholreclame. Wel mag redelijkerwijs van de alcoholbranche verwacht worden dat er een significant verschil te zien is tussen de mate waarin volwassenen en minderjarigen bereikt worden. Dat is dus het geval.'

Aanleiding voor deze analyse waren Kamervragen van de SGP, ChristenUnie en SP over alcoholreclame op televisie waarbij wordt verwezen naar een evaluatie van de alcoholreclamebeperking op radio en televisie in 2009 en 2010 uitgevoerd door STAP. SPOT heeft een analyse gemaakt van alcoholreclames op televisie voor de jaren 2002 tot en met 2012 op basis van de cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in