Overslaan en naar de inhoud gaan

Lidl wint supermarktoorlog met film over het vreselijke lot van Martin U.

Wat doe je als je dure concurrent zich bij stijgende voedselprijzen als discounter profileert? Je gooit er een countercampagne tegenaan.
Still uit de film van Lidl
Still uit de film van Lidl
Still uit de film van Lidl
Still uit de film van Lidl

Je hebt Pepsi en Coca-Cola, Burger King en McDonald’s, Nike en Adidas, en in Duitsland is er de strijd der supermarkten tussen Edeka en Lidl.

related partner content for mobile comes here

De concurrentie tussen al deze grote merken levert soms juweeltjes van afzeikcommercials op, zoals de beschimmelde burger waarmee Burger King McDonald’s te grazen nam:

Lees ook: De Burger King-campagne met een beschimmelde burger is bizar en briljant

Of neem de Pepsi-reclame uit 1995 die over verbroedering lijkt te gaan, maar uitmondt in een vechtpartij.

En vergeet de camerman met zijn Adidas-schoenen niet.


Supergeil

In Duitsland ontvouwt zich ook zo’n strijd. Aan de ene kant staat Edeka, de supermarkt die zich sinds jaar en dag onderscheidt met niet-alledaagse supermarktcommercials, zoals deze supergeile spot, of deze met Marc Rebillet of deze voor kerst.

Aan de ander kant vinden we Lidl, de supermarkt die zich ook in Duitsland graag van zijn ‘billige’, goedkope kant laat zien.

Edeka zag door de stijgende voedselprijzen de verkoop omlaag gaan in tegenstelling tot prijsvechters als Lidl en Aldi. Het besloot tot een soort van herpositionering-op-prijs en lanceerde een reclamecampagne met als motto dat in elke Edeka een discounter huist.

Het leidde tot een reactie van Lidl, dat zijn concurrent spottend een ‘zelfverklaarde discounter voor 5 minuten’ noemde. Edeka gooide er vervolgens ook enkele social posts tegenaan, waarna Lidl met zwaar geschut kwam: een video waarin het bericht over het vreselijke lot van Martin U.

De supermarkt scoorde er een knock-out mee. In één week warer er meer dan vijf miljoen views te tellen en de video kreeg vooral erg positieve reacties. In twee woorden: Super gemacht!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in