Overslaan en naar de inhoud gaan

Google start publiekscampagne om Apple te overtuigen dat sms met pensioen moet

RCS is in de Verenigde Staten de opvolger van sms, althans op Android-smartphones. Apple weigert mee te doen. Google voert de druk op.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Google is een publiekscampagne gestart die de druk op Apple opvoert om een nieuwe manier van chatten te ondersteunen. De campagne gebruikt een speciale website, een gesponsorde video en licht kritische reacties van consumenten en media uit.

related partner content for mobile comes here

Google wil - in ieder geval in de Verenigde Staten - afscheid nemen van sms'en. Het techbedrijf zet al langer vol in op sms-opvolger Rich Communication Services (RCS) en heeft alle merken die Android-smartphones maken overtuigd om RCS te ondersteunen. Ook veel telecomproviders over de hele wereld ondersteunen RCS. Alleen Apple, dat zijn eigen iPhones met iOS-software ontwikkelt en geen Android gebruikt, weigert tot dusver om RCS te ondersteunen. En dus verlopen berichten tussen een iPhone en Android-smartphone (en andersom) nog steeds via sms, dat technisch minder veilig en compleet is dan RCS. 

Druk opvoeren

De publiekscampagne van Google is het nieuwste hoofdstuk in een al langer spelende strategie. Google vraagt al een jaar aandacht voor Apple's keuze om RCS niet te ondersteunen op de iPhone. Pas als Apple zijn standpunt verandert, kunnen smartphonegebruikers van alle merken met elkaar chatten via RCS. Techbedrijven willen afscheid nemen van sms omdat RCS veiliger is (dankzij versleuteling) en meer multimediamogelijkheden biedt (waaronder foto's doorsturen in hoge resolutie). 

Apple houdt het bij sms en iMessage (dat alleen werkt tussen iPhones). Volgens Google kan Apple daar eenvoudig RCS-ondersteuning aan toevoegen, maar wíl het bedrijf dat niet doen. En die argumentatie komt duidelijk naar voren op de actiewebsite van Google, die de campagneslogan 'Get the message' draagt. 

Met een vraag-antwoord-sectie en andere uitleg wil Google aangeven dat Apple de enige partij is die RCS tussen iPhone en Android tegenhoudt. Het bedrijf verwijst ook naar tweets en TikTok-video's van consumenten die zich afvragen waarom Apple geen RCS ondersteunt en licht media-artikelen uit die Apple's iMessage bekritiseren. Daarnaast kunnen consumenten via Google's website met een paar klikken een tweet plaatsen die @Apple oproept om RCS te ondersteunen.

Apple heeft nog niet gereageerd op Google's publiekscampagne.

WhatsApp en Signal

De campagne van Google focust zich vooral op de Verenigde Staten, waar Apple's iMessage heel populair is (omdat veel Amerikanen een iPhone gebruiken) en sms ook nog steeds in trek is. Google raadt consumenten aan om - zolang Apple RCS tegenhoudt - WhatsApp en Signal te gebruiken als zij vanaf een Android-smartphone willen chatten met een iPhone-bezitter. Een advies dat in Nederland overbodig aanvoelt, want met name WhatsApp is hier helemaal ingeburgerd en veel populairder dan WhatsApp.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Albert GM Lammers

Ik zou dat laatste woordje even veranderen in SMS.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in