
‘Technologische vooruitgang is belangrijk,’ zegt Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn, ‘maar mensen willen daar ook een persoonlijk gevoel bij hebben. Daarom hebben we Steijn een herkenbaar karakter gegeven: een jonge, toegankelijke collega met blauw haar en onze blauwe bedrijfskleding. Hij ziet eruit als iemand die je zo tussen de schappen tegen kunt komen.’
Dat sympathieke gezicht is bewust géén echt mens. ‘We willen transparant zijn: je praat met een AI-assistent, geen medewerker van vlees en bloed. Maar wel eentje die jou écht kan helpen met je dagelijkse keukenvragen,’ aldus Van der Zanden.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSOnline Advertising Consultant (NL)
VONQOnline communicatieadviseur
Nationale Ombudsman
Vraaggestuurd, klantgericht
Steijn beantwoordt vragen als ‘Hoe kook ik het perfecte eitje?’, ‘Wat kan ik maken met broccoli?’ of ‘Hoe bewaar ik een halve avocado?’ En dat doet hij niet op basis van generieke antwoorden, maar met behulp van de enorme Albert Heijn-database vol recepten, voedingsadviezen en kooktips. ‘We beginnen vanuit onze kern: lekker eten en drinken,’ vertelt Van der Zanden. ‘Maar klanten kunnen ook vragen stellen over gezonde keuzes, vegetarische opties of bijvoorbeeld het keto-dieet. Steijn groeit mee met de vragen die gesteld worden.’
Het gebruik van AI wordt daarmee heel praktisch én toegankelijk gemaakt. ‘We willen technologische innovatie op een laagdrempelige manier naar de massa brengen,’ legt Van der Zanden uit. ‘Daarom hoort dit soort toepassingen bij ons merk. Zoals we ooit zelfscan en de barcode naar Nederland brachten, zo willen we nu AI tastbaar maken voor miljoenen huishoudens.’
Onderdeel van een groter ecosysteem
Steijn is geen op zichzelf staande innovatie, maar onderdeel van het bredere aanbod in de Mijn AH app. Naast Steijn zijn er ook functies als Scan & Kook – waarbij gebruikers een foto maken van hun ingrediënten om passende recepten te ontvangen – en het persoonlijke Allerhande weekmenu, afgestemd op dieetvoorkeuren en gezinssamenstelling.
Toch is Steijn volgens Van der Zanden de echte gamechanger: ‘Scan & Kook is leuk en functioneel, maar Steijn is er voor de grote massa. Hij is ontworpen om structureel toegevoegde waarde te bieden. Een soort winkelmedewerker die je altijd kunt vragen wat je kunt koken met wat je in huis hebt – of wat je nog moet halen.’
Geen verborgen commerciële agenda
Albert Heijn kiest ervoor om Steijn voorlopig niet in te zetten als retailmediakanaal. Van der Zanden: ‘We willen klanten helpen, niet sturen vanuit aanbod. Het draait om de klantvraag, en om onze betrouwbare database met duizenden recepten. Commerciële invulling is nu niet aan de orde – en mocht dat ooit veranderen, dan zullen we daar transparant over zijn.’
Een slimme bondgenoot voor 7 miljoen borden
Met meer dan vijf miljoen actieve appgebruikers, verwacht Albert Heijn dat Steijn snel aan populariteit wint. ‘We hebben al duizenden gebruikers, maar met de landelijke campagne op televisie, radio en digitale media verwachten we dat dat aantal flink zal stijgen,’ zegt Van der Zanden. ‘Voor ons is het een succes als mensen zeggen: dit helpt mij echt. Als Steijn een vaste plek krijgt in de dagelijkse keukenroutine.’
De ambities reiken verder dan gemak alleen. Zo is de AI getraind om bij het beantwoorden van vragen naar receptsuggesties, zo veel mogelijk vanuit de schijf van vijf en adviezen van het Voedingscentrum te redeneren. ‘Onderliggend hopen we natuurlijk ook dat mensen gezonder en gevarieerder gaan eten. Variatie is een basis voor een gezonder eetpatroon, en Steijn maakt dat makkelijker.’ Van der Zanden tekent daarbij wel aan dat de adviezen van Steijn nooit opdringerig worden: ‘De vraag is leidend.’
AI in dienst van alledaagse keuzes
Met Steijn brengt Albert Heijn AI uit de sfeer van techneuten en experimenten naar het bord van alledag. ‘We hopen ook mensen te bereiken die AI nog spannend of abstract vinden,’ besluit Van der Zanden. ‘Voor hen is Steijn een laagdrempelige eerste kennismaking. Gewoon iemand op je mobiele telefoon die je helpt om elke dag iets lekkers en gezonds op tafel te zetten.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee