
De consument investeert opnieuw in tuin en terras – én in hoe dat eruitziet. Retailers als Welkoop, Karwei, Gamma en Intratuin zien niet alleen herstel in de verkoopcijfers, maar ook een duidelijke verschuiving in de rol die de tuin speelt in het leven van de consument. Marketing draait daarbij niet langer alleen om aanbiedingen, maar steeds vaker om inspiratie, trends en deskundig advies.
De markt veert op
Tijdens de coronapandemie bereikten de tuinverkopen ongekende hoogten. ‘Doordat Nederlanders hun vakantiebudget besteedden aan het opknappen van huis en tuin, draaiden bedrijven in de sector recordomzetten,’ aldus Robbert Jan Dekker, directeur van Koninklijke Dekker, een van Nederlands grootste producenten van tuinproducten. Maar na 2022 volgde volgens Dekker een forse inzinking. ‘De markt raakte verzadigd. Mensen gaven hun geld liever uit aan horeca of reizen, en door de extreem natte lentes in 2023 en 2024 werd er nauwelijks buiten geklust,’ stelt Dekker.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWIn het eerste kwartaal van 2025 keert het sentiment langzaam terug. Dekker: ‘We zien een omzetstijging van 11% ten opzichte van vorig jaar. Consumenten voeren hun tuinplannen alsnog uit, na jaren van uitstel.’ Ook de schaarste aan buitenlandse importproducten speelt mee: ‘Onze voorraadpositie – tien maanden aan populaire producten – geeft ons een voorsprong in een markt die snel beweegt.’
Van gras maaien naar groen wonen
Retailers herkennen deze opleving zien duidelijke trends ontstaan. ‘De tuin is steeds vaker een verlengstuk van de woonkamer,’ zegt Annemieke Kleij, marketingmanager bij Karwei. ‘Waar het vroeger vooral ging om schuttingen plaatsen of gras maaien, draait het nu om sfeer, stijl en genieten.’
Karwei speelt daar expliciet op in met trends als Natural Living (lichte kleuren, natuurlijke materialen), Bohemian en Ibizastyle Mediterrane invloeden. ‘Net als binnen, zien we buiten steeds vaker seizoenskleuren en vormen. Ronde tuintafels, terracotta potten, buitenservies – het hoort er allemaal bij.’
Bij Intergamma, de retailorganisatie achter doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, ziet ook Monique Thoonen, Head of Commerce Tuin & Seizoen, een snel groeiende interesse in tuinmeubelen. ‘Tijdens corona schoot de verkoop omhoog. Daarna viel die wat terug door piekende containerprijzen, maar al snel zat de markt weer op niveau. Afgelopen jaar zaten de weersomstandigheden tegen, maar sinds dit voorjaar draaien we weer op volle toeren.’ Het weer blijft een onvoorspelbare factor: ‘In februari was het droog maar koud – niemand koopt dan een schutting. Pas zodra de zon doorbreekt, ontploft de verkoop.’
Ook bij Intratuin merken ze de stijgende lijn. Een woordvoerder laat weten: ‘Op dit moment gaat het groen en tuinmeubelen heel hard! We zien met name dat we sterk scoren op ons eigen assortiment zoals onze Intratuin tuinmeubelen en BBQ’s (Urban Chef). Ook bij dier zien we dat ons huismerkenassortiment sterk toeneemt.’ Concrete cijfers worden daarbij niet gedeeld.
Inspelen op het weer, met slimme marketing
Omdat de markt zo weersafhankelijk is, sturen retailers hun campagnes steeds flexibeler bij. ‘Zodra het mooi weer wordt, verhogen we het digitale budget,’ aldus Kleij. ‘We zorgen dat we op die momenten écht aanwezig zijn. En bij minder weer verschuiven we naar binnenklussen.’
Ook tv en radio blijven belangrijke middelen, met aangepaste boodschappen per scenario. Maar het echte onderscheid wordt online gemaakt, bijvoorbeeld via social media. Kleij: ‘Onze niervormige loungeset ‘Philou’ is al door influencers opgepikt. Die visuele producten doen het fantastisch op Instagram en TikTok.’
Welkoop: ‘De consument wil advies, geen aanbiedingen’
Ook bij Welkoop merken ze dat de consument niet alleen komt voor spullen, maar voor kennis. ‘Onze medewerkers zijn bovengemiddeld opgeleid,’ zegt Marc Krukkert, CCO van Welkoop. ‘Als je een probleem hebt met je gazon, of je hond heeft gezondheidsklachten, dan wil je een goed advies. Dáár komen klanten voor naar ons.’
Die deskundigheid vormt ook de basis van Welkoops marketingaanpak. Zo voerde de keten recent een campagne over overgewicht bij honden, gebaseerd op consumentenonderzoek. ‘Veel mensen wisten niet dat hun hond te zwaar was. Wij helpen ze dat herkennen door de hond te wegen in de winkel én geven advies over voeding en beweging.’
Bij tuinproducten werkt Welkoop met tools voor bodemanalyses en bewateringsadvies. ‘Klanten nemen een monster grond mee naar de winkel. Via een digitale tool brengen we de tuin en de grond in kaart. Zo helpen we hen stapsgewijs naar een mooie, gezonde tuin.’
Duurzaamheid steeds belangrijker
De aandacht voor groen beperkt zich niet tot esthetiek. Duurzaamheid speelt een groeiende rol in de keuzes van consument én retailer. ‘We verkopen steeds meer turfvrije potgrond, bodembedekkers en regentonnen,’ zegt Thoonen van Intergamma. ‘Daarnaast zijn we per categorie bezig met concrete plannen en tijdlijnen om het assortiment te verduurzamen.’
Ook bij Welkoop worden ecologische keuzes gestimuleerd. ‘Water wordt steeds schaarser,’ zegt Krukkert. ‘We hebben een digitaal tool ontwikkeld waarmee we klanten helpen hun waterverbruik in de tuin te optimaliseren – slim opslaan, afvoeren en hergebruiken. Een bewateringsadvies op maat.’
Voorzichtig optimisme
Hoewel de sector voorzichtig blijft, heerst er opnieuw optimisme. ‘De consument is weer in de tuin te vinden,’ zegt Robbert Jan Dekker. ‘En dat biedt kansen. Mits het weer meezit.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee