
Het Koninklijk Concertgebouworkest lanceert als eerste orkest ter wereld een eigen multiplayer game op Roblox. Final Score – The Music Game is gratis toegankelijk en richt zich op jongeren van circa 10 tot 16 jaar. In vijf thematische spelwerelden gaan spelers samen op avontuur. Ze verzamelen muziekinstrumenten met superkrachten, bevrijden orkestleden en leren spelenderwijs over componisten en muzikale principes. Alle muziek – inclusief de sound-effects – is live ingespeeld door leden van het Concertgebouworkest.
Van Harmony Farms tot Fort Issimo
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWDe eerste twee werelden, Harmony Farms en Fort Issimo, zijn nu beschikbaar. De overige drie worden de komende maanden uitgerold. Het spel heeft educatieve potentie: naast entertainment kan het ook in het muziekonderwijs worden ingezet.
Volgens Dominik Winterling, algemeen directeur van het Concertgebouworkest, past Final Score in de strategie van het orkest om nieuwe luisteraars te bereiken:
‘We willen voortdurend onze grenzen verleggen en blijven zoeken naar manieren om mensen – en vooral jongeren – te enthousiasmeren voor de muziek die wij spelen. Muziek en technologie kunnen verbinden. Final Score bewijst dat.’
Ontwikkeld met AI – getest door jongeren
De game is ontwikkeld in samenwerking met de ELJA Foundation en gemaakt door Accenture Song. Het project brengt Accentures expertise op het gebied van experience design, generatieve AI en talentontwikkeling samen.
Het ontwikkelproces is een vorm van co-creatie: een internationaal team van AI-prompt designers, strategen, game- en audio-ontwerpers, developers en orkestleden werkte samen met meer dan vijftig jongeren. Die speelden een actieve rol in elke stap van het traject – van verkennend onderzoek tot het testen van prototypes.
Concepten, visuals en in-game dialogen werden deels gecreëerd met behulp van op maat gemaakte AI-tools. Deze dienden als dynamisch klankbord voor zowel creatieven als jongeren. Zo sluit de game aan bij de leefwereld van Gen Z én ontsluit het spel klassieke muziek op een toegankelijke manier.
‘Final Score toont de mogelijkheden van Accenture op het gebied van AI en experience design,’ aldus Gijs de Bruijn, Lead Marketing Practice bij Accenture Song Nederland. ‘De co-creatie met AI-agents laat zien hoe we geavanceerde technologie inzetten om klassieke muziek op een speelse en aantrekkelijke manier te verbinden met de nieuwe generatie.’
Magische mix van muziek, verbeelding en technologie
Voor de ELJA Foundation is Final Score een schoolvoorbeeld van hoe kunst, cultuur en technologie elkaar kunnen versterken. Directeur Astrid Rose:
‘In een magische en avontuurlijke wereld ontdekken jongeren niet alleen de kracht van het symfonieorkest, maar ook die van creativiteit, samenwerking en verwondering.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee