Overslaan en naar de inhoud gaan

Knallen met die strijkers: Concertgebouworkest lanceert klassieke multiplayer-game op Roblox

Met ‘Final Score’ slaan het Concertgebouworkest en Accenture Song een brug tussen klassieke muziek en de belevingswereld van jongeren.
De samenwerking wordt een gamechanger genoemd
De samenwerking wordt een gamechanger genoemd

Het Koninklijk Concertgebouworkest lanceert als eerste orkest ter wereld een eigen multiplayer game op Roblox. Final Score – The Music Game is gratis toegankelijk en richt zich op jongeren van circa 10 tot 16 jaar. In vijf thematische spelwerelden gaan spelers samen op avontuur. Ze verzamelen muziekinstrumenten met superkrachten, bevrijden orkestleden en leren spelenderwijs over componisten en muzikale principes. Alle muziek – inclusief de sound-effects – is live ingespeeld door leden van het Concertgebouworkest.

Van Harmony Farms tot Fort Issimo

De eerste twee werelden, Harmony Farms en Fort Issimo, zijn nu beschikbaar. De overige drie worden de komende maanden uitgerold. Het spel heeft educatieve potentie: naast entertainment kan het ook in het muziekonderwijs worden ingezet.

Volgens Dominik Winterling, algemeen directeur van het Concertgebouworkest, past Final Score in de strategie van het orkest om nieuwe luisteraars te bereiken:
‘We willen voortdurend onze grenzen verleggen en blijven zoeken naar manieren om mensen – en vooral jongeren – te enthousiasmeren voor de muziek die wij spelen. Muziek en technologie kunnen verbinden. Final Score bewijst dat.’

Ontwikkeld met AI – getest door jongeren

De game is ontwikkeld in samenwerking met de ELJA Foundation en gemaakt door Accenture Song. Het project brengt Accentures expertise op het gebied van experience design, generatieve AI en talentontwikkeling samen.

Het ontwikkelproces is een vorm van co-creatie: een internationaal team van AI-prompt designers, strategen, game- en audio-ontwerpers, developers en orkestleden werkte samen met meer dan vijftig jongeren. Die speelden een actieve rol in elke stap van het traject – van verkennend onderzoek tot het testen van prototypes.

Concepten, visuals en in-game dialogen werden deels gecreëerd met behulp van op maat gemaakte AI-tools. Deze dienden als dynamisch klankbord voor zowel creatieven als jongeren. Zo sluit de game aan bij de leefwereld van Gen Z én ontsluit het spel klassieke muziek op een toegankelijke manier.

Final Score toont de mogelijkheden van Accenture op het gebied van AI en experience design,’ aldus Gijs de Bruijn, Lead Marketing Practice bij Accenture Song Nederland. ‘De co-creatie met AI-agents laat zien hoe we geavanceerde technologie inzetten om klassieke muziek op een speelse en aantrekkelijke manier te verbinden met de nieuwe generatie.’

Magische mix van muziek, verbeelding en technologie

Voor de ELJA Foundation is Final Score een schoolvoorbeeld van hoe kunst, cultuur en technologie elkaar kunnen versterken. Directeur Astrid Rose:
‘In een magische en avontuurlijke wereld ontdekken jongeren niet alleen de kracht van het symfonieorkest, maar ook die van creativiteit, samenwerking en verwondering.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in