De 32-jarige fitnessinfluencer Mohamed Lemhadi, beter bekend als Mo Bicep, moet een boete van 37.500 euro betalen voor het kopen van nepvolgers en neplikes voor zijn socialmediakanalen. Lemhadi kreeg de boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), maar stapte naar de rechter omdat hij de boete oneerlijk vond. De rechter oordeelt echter in zijn nadeel, meldt Quote.
Nepvolgers verwijderen
De ACM legde begin 2021 een last onder dwangsom op aan Bicep Papa BV, het bedrijf van Lemhadi, oplopend tot honderdduizend euro. De boete volgde na onderzoek van de politie en ACM waaruit bleek dat de influencer ruim negentigduizend nepvolgers en bijna dertigduizend neplikes gekocht had voor twee van zijn Instagram-profielen. Op die profielen prijst hij ook zijn eigen producten aan. Door die nepvolgers 'kunnen consumenten een positiever beeld hebben van het bedrijf en de producten dan het daadwerkelijk is. Hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden', meldde ACM destijds.
Lemhadi moest de tienduizenden nepvolgers verwijderen. Hij kreeg daar maanden de tijd voor, maar haalde de deadline niet. De ACM legde daarom de volledige dwangsom van honderdduizend euro op, maar verlaagde die naar 37.500 euro nadat Lemhadi kon aantonen dat hij op tijd nepvolgers had verwijderd. Omdat de influencer de boete van 37.500 euro niet eerlijk vond, trok hij naar de rechtbank. Die gaf de ACM echter gelijk, wat betekent dat Lemhadi de volledige boete en de proceskosten moet betalen.
Lees ook
- Influencer marketing ACM gaat handel in neplikes en nepreviews aanpakken
- Customer experience Jaarlijks vele miljoenen online nepreviews, branche blij met wettelijk verbod
- Merkstrategie Verbod op nepreviews officieel door instemming Eerste Kamer
- Reputatiemanagement Trustpilot heeft in 2021 meer nepreviews verwijderd en bedrijven gewaarschuwd
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!