Premium

ACM gaat handel in neplikes en nepreviews aanpakken

Toezichthouder wil bedrijven opsporen en deelt mogelijk boetes uit.

123RF

Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat onderzoek doen naar Nederlandse bedrijven die handelen in neplikes, nepreviews en nepvolgers. De toezichthouder heeft vastgesteld dat ze deze aanbieden voor gebruik op online platforms als Facebook, Instagram, YouTube en Google om consumenten te beïnvloeden en misleiden.

De schade voor de online adverteerders wordt wereldwijd geschat op zeker 1,2 miljard euro. De schade voor het consumentenvertrouwen komt daar volgens ACM nog bovenop.

Misleiding

'Bedrijven, influencers en anderen gebruiken deze beoordelingen om het beeld van hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. Hierdoor worden consumenten misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, product of dienst. Ook zetten bedrijven negatieve nepreviews in om concurrenten in een kwaad daglicht te zette, licht ACM toe.

De toezichthouder legt dat verder uit in de eerder dit jaar verschenen Leidraad Bescherming online consument.

Opsporen

De ACM gaat de bedrijven die handelen in neplikes opsporen en draagt ze vervolgens op hun praktijken te stoppen. De klantbestanden worden in beslag genomen. Weigeren de partijen hun overtredingen te staken, dan volgt er waarschijnlijk een boete.

Eerder heeft de ACM al onderzoek gedaan naar reviews en regels opgesteld waaraan reviews moeten voldoen. De waakhond kijkt ook naar de rol en verantwoordelijkheid van platforms bij het bestrijden van misleidende beoordelingen.

Trustpilot gaat ook nepreviews bestrijden

Trustpilot maakte gisteren bekend meer te gaan doen om nepreviews te bestrijden. Het internationale reviewplatform gaat de investering voor bestrijding van review-fraude verdubbelen, zowel in middelen als mankracht.

Ook staat Trustpilot voortaan niet meer toe dat consumenten beloningen ontvangen van bedrijven om reviews achter te laten. Dit kan een te rooskleurig beeld van de dienstverlening in de hand werken.

Bedrijven die toch het systeem proberen te omzeilen, worden hard aangepakt, belooft Trustpilot. Zo worden onder andere reviews niet meer gedeeld met zoekmachines.

Trustpilot juicht het initiatief van ACM toe, zegt ceo Peter Muhlmann. 'Het vertrouwen herstellen in al zijn facetten, dat is een van de bepalende probleem van onze tijd. Bij Trustpilot willen en zullen we meer doen om de waarde van onpartijdigheid en transparantie omtrent reviews te bewaken, als fundamenteel deel van ons open internet.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie