Overslaan en naar de inhoud gaan

Topman Tony's Chocolonely aangehouden om BLM-leus bij beeld JP Coen

Henk Jan Beltman maakte met graffiti een reep van Tony's Chocolonely en schreef daarbij de slogan Black Lives Matter.
Tony's
Henk Jan Beltman
© ANP
Tony's
Henk Jan Beltman
© ANP

Henk Jan Beltman, directeur van Tony's Chocolonely, is donderdagmorgen in het centrum van Amsterdam aangehouden, op verdenking van vernieling. Dit meldt zijn advocaat Geertjan van Oosten. Beltman kwam na een verhoor op het politiebureau weer op vrije voeten.

related partner content for mobile comes here

Beltman zou verantwoordelijk zijn voor politiek getinte graffiti, aangebracht op een muur van de Beurs van Berlage, omdat daar een beeld van Jan Pieterszoon Coen is ingemetseld. De aangebrachte muurschildering bestaat uit een afbeelding van een reep van Tony's Chocolonely, met daarbij de slogan Black lives matter. Tony's Chocolonely heeft een zogeheten superstore nabij de Beurs.

Volgens Van Oosten vindt Beltman het beeld nabij zijn winkel "niet gepast". Naast Beltman is nog iemand aangehouden. De Beurs overweegt aangifte, aldus Van Oosten.

‘We willen de VOC-mentaliteit veranderen’

Tal van beelden van historische figuren met een mogelijk bedenkelijke reputatie zijn onderwerp van discussie geworden, sinds de zwarte Amerikaan George Floyd in Minnesota door een agent werd gedood en daarna wereldwijd een golf van protesten op gang is gekomen.

Jan Pieterszoon Coen (1587-1629), geboren in Hoorn, was gouverneur-generaal van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC) en hield er een gewelddadige handelspolitiek op na. Onder zijn bewind moordde de VOC duizenden inwoners van de Banda-eilanden (de huidige Molukken) uit. In Hoorn is een groot standbeeld van Coen op stadsplein de Roode Steen middelpunt van de actuele discussie geworden.

‘Wij willen die VOC-mentaliteit veranderen’, zegt een woordvoerster van Tony’s Chocolonely. ‘De gebeurtenissen van de laatste maanden, de pandemie en de protesten tegen racisme, laten zien hoe ongelijk het nog steeds is verdeeld in de wereld. Wij vinden het zinvol mensen te wijzen op dat beeld en in de winkel leggen we uit wie Coen was. We zijn met de Beurs in gesprek over hoe we dat samen kunnen doen.’ 

‘Beursgang Tony’s’

Het chocolademerk opende in 2017 een winkel in de Beurs van Berlage. De opening ging gepaard met een pr-stunt. Tony’s deed destijds een persbericht de deur uit waarin het aankondigde 'een beursgang te onderzoeken'. Het bedrijf zou zo geld op willen halen om de cacao-industrie slaafvrij te maken.

Op 1 juli opent de Tony’s Chocolonely Chocolate Bar naast de winkel in de Beurs van Berlage. Vanochtend vond de officieuze opening plaats.

Tony's werd twaalf jaar geleden opgericht om het proces van chocola maken te verduurzamen, met meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren.

(ANP/Adformatie)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Dave Winters

Jammer dat dit soort walgelijke PR zo weinig aandacht krijgt anders zou niemand nog die chocolade kopen. Bij Ben & Jerry's is het nog erger, die steunen zelfs de mensensmokkel en zijn openlijk anti-blank. Allemaal vanuit een extreem religieuze opvatting dat dit naastenliefde zou zijn en de zwakkere helpen. Met moeite verkopen deze blankenhaters nog vanille ijs. Maar mensen blijven die rotzooi kopen omdat de pers er te weinig aandacht heeft voor dit soort walgelijke merken. Mensen weten het niet.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in