Het verbod op reviews bij webwinkels gaat op 28 mei in Nederland. Dat meldt de Rijksoverheid nu na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel. De wet is ontworpen aan de hand van Europese regelgeving die 22 mei ingaat. Nederland volgt dus een paar dagen te laat.
Webwinkels moeten controleren
Webwinkels moeten nepreviews tegengaan door alle reviews voor publicatie te controleren. Ze moeten daarnaast op hun website aangeven of ze reviews controleren en hoe ze dat doen. Ook mogen webwinkels geen nepreviews meer inkopen en zelf plaatsen.
De wet stelt webwinkels ook verplicht om openheid van zaken te geven over wanneer ze klanten een gepersonaliseerd aanbod doen. Ook moeten webwinkels duidelijk maken welke partij er verantwoordelijk is voor het leveren van een besteld product (bijvoorbeeld een externe verkoper op een handelsplatform) en welke partij er verantwoordelijk is voor het retourbeleid (bijvoorbeeld de website achter het handelsplatform).
Hoge boetes
Een webwinkel in overtreding kan een boete van maximaal vier procent van de omzet in het betreffende land krijgen. Afhankelijk van de omzet van de webwinkel, kan dat dus een hoge boete worden. De Autoriteit Consument & Markt houdt toezicht of webwinkels zich aan de nieuwe wetgeving houden en kan dwangsommen opleggen.
Branche blij met verbod
Nepreviews zijn een groot probleem voor consumenten omdat ze een vertekend beeld geven van de kwaliteit van een product, service of onderneming. Amazon verwijderde in 2020 meer dan tweehonderd miljoen nepreviews en verbande meerdere bekende fabrikanten van consumentenelektronica omdat zij illegaal vijf sterren-reviews verzamelden. Adformatie interviewde vorig jaar Nederlandse (prijs)vergelijkingswebsites over het verbod op nepreviews. Zij juichen het verbod toe.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!