Overslaan en naar de inhoud gaan

Fifa onderzoekt actie met Bavaria-jurkjes

Advocaten van de wereldvoetbalbond Fifa gaan uitzoeken of de oranje jurkjes die een groep vrouwen droeg tijdens de WK-wedstrijd van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aanleiding voor het onderzoek was een actie van ruim dertig vrouwen uit Zuid-Afrika en Nederland die zich tijdens de eerste helft van het duel opeens in oranje jurkjes van bierbrouwer Bavaria (de Dutchy Dress) vertoonden. Op last van Fifa-officials werden zij uit het stadion verwijderd en enkele uren vastgehouden in een kantoor van de wereldvoetbalbond.

related partner content for mobile comes here

'We gaan onze advocaten vragen om uit te zoeken of deze actie valt onder verkapte marketing', legt een woordvoerder van de bond uit. Budweiser is de officiële sponsor van het WK en andere sponsors dan de officiële worden niet geduld in de voetbalstadions tijdens het WK.

Bavaria-directeur Peer Swinkels vindt de reactie van de Fifa 'onbegrijpelijk en belachelijk'. 'De Fifa heeft niet het monopoly op oranje en de mensen hebben de vrijheid te dragen wat ze willen. Dit jaar hebben we besloten om zelfs de merknaam er niet op te plaatsen vanwege de problemen die we vier jaar geleden hadden gekregen.'

Toen, tijdens het WK 2006 in Duitsland, kwam Bavaria met oranje lederhosen met leeuwenstaart. Duizenden supporters van het Nederlandse elftal moesten toen een wedstrijd in hun onderbroek bekijken, omdat ze hun 'Leeuwenhose' bij binnenkomst van het stadion moesten afstaan.

Volgens Swinkels blijkt het oranje jurkje de ultieme vorm van marketing. 'Onze merknaam staat niet eens vermeld en toch wordt er nu wereldwijd over ons gesproken.'

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in