Aanleiding voor het onderzoek was een actie van ruim dertig vrouwen uit Zuid-Afrika en Nederland die zich tijdens de eerste helft van het duel opeens in oranje jurkjes van bierbrouwer Bavaria (de Dutchy Dress) vertoonden. Op last van Fifa-officials werden zij uit het stadion verwijderd en enkele uren vastgehouden in een kantoor van de wereldvoetbalbond.
'We gaan onze advocaten vragen om uit te zoeken of deze actie valt onder verkapte marketing', legt een woordvoerder van de bond uit. Budweiser is de officiële sponsor van het WK en andere sponsors dan de officiële worden niet geduld in de voetbalstadions tijdens het WK.
Bavaria-directeur Peer Swinkels vindt de reactie van de Fifa 'onbegrijpelijk en belachelijk'. 'De Fifa heeft niet het monopoly op oranje en de mensen hebben de vrijheid te dragen wat ze willen. Dit jaar hebben we besloten om zelfs de merknaam er niet op te plaatsen vanwege de problemen die we vier jaar geleden hadden gekregen.'
Toen, tijdens het WK 2006 in Duitsland, kwam Bavaria met oranje lederhosen met leeuwenstaart. Duizenden supporters van het Nederlandse elftal moesten toen een wedstrijd in hun onderbroek bekijken, omdat ze hun 'Leeuwenhose' bij binnenkomst van het stadion moesten afstaan.
Volgens Swinkels blijkt het oranje jurkje de ultieme vorm van marketing. 'Onze merknaam staat niet eens vermeld en toch wordt er nu wereldwijd over ons gesproken.'
Bron: ANP.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!