Volgens De Telegraaf is de zender van De Mol ‘de doodsteek’ voor het commerciële plan van de Tros. De krant meldt dat de kapitaalkrachtige De Mol de krenten uit de Tros-pap wil vissen, te beginnen met zijn eigen zus: kijkcijferkanon Linda. Haar huidige contract loopt af op het moment dat De Mol wil beginnen. Ook Jack van Gelder en Ivo Niehe zouden door hem worden gevolgd.
RTL-baas Fons van Westerloo zegt tegen De Telegraaf dat commercieel gaan dan heel moeilijk wordt voor de Tros. ‘Ook RTL Nederland blijft niet ongeschonden, maar de grootste klap valt bij de publieke omroep. Zeker als hij het voetbal weet te krijgen. Maar misschien gaan wij ook wel meebieden op de eredivisie of de Champions League.’
Tros-voorzitter Karel van Doodewaerd blijft optimistisch. ‘Wij zijn vastbesloten om samen met onze Vlaamse partner VTM door te gaan met het inventariseren van de mogelijkheden om een commercieel tv-station op te zetten. Uit de plannen van De Mol blijkt dat er op dit moment allerlei impulsen in de
tv-markt zijn en dat er van alles gaande is’, zegt hij tegen het ANP.
Van Doodewaerd: ‘Het is buitengewoon reëel dat De Mol een succes maakt van zijn nieuwe zender. Hij slaagt er makkelijk in om goede mensen om zich heen te verzamelen en heeft het meeste geld om de voetbalrechten binnen te halen', schetst Van Doodewaerd.
Hij is er nog steeds van overtuigd dat ook zijn plannen kansrijk zijn. ‘Wij worden bestookt met telefoontjes van interessante marktpartijen, net als de VTM. Dat is overigens niet geschrokken van de plannen van De Mol. Hun topman Van Thillo zit dan wel in België, maar wist er alles van.’
De Tros-man ziet in de marktontwikkelingen aanleiding om staatssecretaris Van der Laan (Media) te manen nu snel een helder mediaplan te maken. De D66-bewindsvrouw wil komend voorjaar komen met een uitgebreid kabinetsplan over de toekomst van het omroepbestel, maar Van Doodewaerd vindt dat te laat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!