Door Lotte Verstijnen
Tot nu toe heb ik in mijn leven veel geluk gehad met mijn buren. Af en toe een keffende hond, wat feestjes of een wekker die te lang door blijft piepen, maar niet meer dan dat. En als er dan een keer meer lawaai is, bijvoorbeeld door een verbouwing van een badkamer, word ik hier keurig van tevoren voor gewaarschuwd.
Jammer genoeg heeft niet iedereen zoveel geluk. Geluidsoverlast kan funest zijn voor een goede relatie met je buurtjes. En dat weet Praxis, die onbedoeld bijdraagt aan deze geluidsoverlast, maar al te goed. Met hun ‘Voor de buren’-collectie, bedacht door Alfred International, helpen ze klussers om met behulp van plantjes, oordopjes en stroopwafels burenruzies te voorkomen.
Vragen om moeilijkheden?
Praxis introduceert de collectie kleine cadeautjes met behulp van een video over een enthousiaste - maar luidruchtige - klusser. Met de kleinigheidjes kun je bij je buren aankloppen en ze alvast voorbereiden op geluidsoverlast door jouw doe-het-zelf-project.
Je zou kunnen denken, is dat niet vragen om moeilijkheden? Nodig je je buren dan juist niet uit om te komen klagen als je eenmaal lekker aan het klussen bent? Zeker niet! Deze campagne combineert namelijk heel slim de gedragstechniek ‘weerstand erkennen’ met het gedragsprincipe ‘wederkerigheid’.
Maai het gras voor de voeten weg
Door iemand vooraf te wijzen op waarom ze iets niet zouden willen doen of minder leuk zouden vinden, maak je geen slapende honden wakker. In tegenstelling, door zo’n weerstand te erkennen, neem je juist dit tegenargument weg. Het is een techniek die je heel goed kunt gebruiken om het gedrag van een dwarse doelgroep te veranderen.
Of in het geval van Praxis, voorkomt het waarschuwen voor mogelijke geluidsoverlast dat je buren bij jou komen klagen wanneer je iets te hard van stapel loopt met het verbouwen van je badkamer. Het voelt namelijk heel raar om een argument dat iemand anders al genoemd heeft, nog een keer te gebruiken. Als iemand je vraagt: 'Ik weet dat je moe bent, maar wil je dit even opruimen?” Ga je niet zeggen: Nee, want ik ben moe.' Het tegenargument heeft zijn kracht al verloren. Het gras is voor je voeten weggemaaid.
Dit is niet de enige reden waarom weerstand erkennen werkt. Empathie speelt hierin namelijk ook een grote rol. Door eventuele overlast van tevoren al aan te kondigen bij je buren, geef je ze het gevoel dat je ze begrijpt. Dat je je inleeft in hun situatie. En dit zorgt er weer voor dat zij jou positiever beoordelen. Daar scoor je dus punten mee.
Voor wat, hoort wat
Praxis maakt het bezoekje aan de buren ook een stuk makkelijker met de super toepasselijke cadeautjes die ze aanbieden. Het kunnen geven van iets zorgt ervoor dat het moment leuker wordt, want wie houdt er nou niet van cadeautjes? Zo bel je toch net even wat sneller aan bij je buuf.
Maar ook dit kleine presentje heeft meer invloed op de relatie met je buren dan je zou denken, en dit heeft te maken met het principe van wederkerigheid. Als mensen iets voor ons doen, hebben we heel sterk de neiging om iets daarvoor terug te doen. Deze neiging is universeel en evolutionair bepaald. Vroeger waren overlevingskansen namelijk een stuk hoger als je elkaar hielp. Door een cadeautje te geven aan je buren, voelen zij de neiging om iets terug te doen. Bijvoorbeeld door het lawaai door de vingers te zien.
Dubbel zo effectief
Veel mensen kiezen de zomer om hun projecten aan te pakken, terwijl het op gebied van reclame dan relatief rustig is. Een mooie kans voor Praxis om dan juist op te vallen met een unieke actie. Met deze ‘Voor de buren’-collectie wil Praxis natuurlijk niet alleen vanuit de goedheid van hun hart burenruzies voorkomen. Het erkennen van de weerstand werkt hier namelijk twee kanten op. Klussers erkennen de weerstand van hun buren, maar Praxis erkent ook de weerstand van twijfelende klussers.
Er zijn mogelijk best wat mensen die projecten in huis willen oppakken, maar zich laten tegenhouden. Omdat ze dunne muren hebben, er een baby een deur verderop zit of omdat ze chronische people pleasers zijn die opzien tegen het lastigvallen van hun buren. Dankzij de ‘Voor de buren’-collectie hebben zij nu ook geen excuus meer, dus dat wordt klussen geblazen. Aje to, buur!
Lotte Verstijnen is senior gedragswetenschapper bij Open Now en maakt daar reclame op basis van wetenschap.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!