Greenpeace UK spijkert Dove aan wall of shame om plasticvervuiling

Real beauty? Ja, maar ondertussen heeft donkere waarheid over de plasticvervuiling van Dove ook impact op vrouwen en meisjes.

'They almost advertise themselves as being green'
Greenpeace UK over Dove

Het is een beproefde methode, om een groot maatschappelijk (misschien wel wereldwijd) probleem te adresseren, pak je één belangrijke hoofdrolspeler in dat probleem. Denk aan Wakker Dier dat de strijd aan ging met Albert Heijn om kiloknallers en plofkip aan de kaak te stellen. De Britse afdeling van Greenpeace doet dat nu bij Dove. Unilever is één van de grootste concerns die een onderdeel zijn van het plasticprobleem, wat is meer aansprekend dan één merk te targeten en zo de boodschap over de bühne te krijgen?

PLASTIC!!!

De manier waarop voelt misschien wel een beetje gezocht. De redenatie van Greenpeace UK is, ‘Dove pretendeert dan wel een do-good-brand te zijn met het vergroten van eigenwaarde van vrouwen, body positivity, MAAR DOVE IS OOK ÉÉN VAN DE GROOTSTE PLASTICVERVUILERS VAN DE WERELD!!!’

Greenpeace maakte een (vrij lange) film, die in de verte wel iets weg heeft van de stijl van Dove. Daarin gaan moeders en dochters met elkaar in gesprek over Dove. Voordat en nádat ze DE ‘lelijke kant van Dove’ te zien hebben gekregen. Dit is die film:

Toxic Influence: The Dark Side of Dove

Handelingsperspectief

Greenpeace lijkt Dove, of Unilever, slechts indirect aan te spreken. Het wil vooral het verhaal vertellen aan de consument. En dat is waardevol, want hoe vaak ook al in het nieuws geweest is dat Unilever een plastic-uitdaging heeft, voor veel vrouwen in de Dove-doelgroep zal het toch nieuws zijn. Awareness creëren. Wat Greenpeace nalaat is handelingsperspectief bieden.

Anna Diski, campagnevoerder bij Greenpeace UK, zegt de hypocrisie te willen tonen die door de ‘gladde marketing’ van Dove sijpelt. Diski: ‘Het is een reactie die het merk zorgen zou moeten baren – de vrouwen en meisjes die ze beweren te steunen, zullen dit niet pikken en willen dat Dove verandert.’ Maar wat die vrouwen en meisjes nu moeten gaan doen om Dove’s veranderpad te versnellen (boycot? naar een ander merk? brieven schrijven aan Unilever?), dat wordt vooralsnog niet duidelijk gemaakt. De enige oproep aan het einde van het verhaal is: 'Please share this film'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie