Willemijn Wesselink: 'Maak keuzes in wat je vertelt, volledig willen zijn werkt niet'

Keynote-sprekers van het CommunicatieCongres 2024 over de belangrijke ontwikkelingen in het vak.

Willemijn Wesselink

Wat te doen staat is duidelijk: er moet heel veel schone energie bij. Maar hoe, dat is de vraag van de energietransitie. In Noord-Holland hebben alle 44 gemeentes, drie waterschappen en provincie samengewerkt om tot een nieuw verhaal te komen. Een verhaal dat praktisch is en door iedereen te gebruiken.

Willemijn Wesselink is strategisch communicatieadviseur van de twee zogeheten Regionale Energie Strategie-regio’s in Noord-Holland, gedetacheerd via Future Communication. Vanuit een onafhankelijke rol helpen beide regio’s de partneroverheden in Noord-Holland hun opgaven voor duurzame opwekking van energie waar te maken.

Als communicatiestrateeg verbindt Wesselink deze partijen en begeleidt ze de doorontwikkeling en landelijke uitrol van de campagne van Hoe naar Zo!

Wat zijn voor jou de belangrijkste trends in het communicatievak?
Vanuit mijn ervaring in de externe communicatie en participatie zie ik  twee trends: De eerste is de noodzaak van het bouwen van communities. Dat zit natuurlijk al ingebouwd in de omgevingswet, waarin participatie verplicht is. De tweede is het omgaan met desinfomatie en misinformatie.

Om bij de eerste te beginnen, de communities en participatie. Hoe goed zijn overheden in het organiseren daarvan?
‘Ik zie ze ermee worstelen en het betrekken van mensen soms te ver doorvoeren. Dat terwijl inwoners in bepaalde gevallen niet over alles kunnen én willen meedenken en meebeslissen. Soms is informeren voldoende. Dus: denk zorgvuldig na over bij welke opgaven je inwoners wél betrekt en hoe je dat zorgvuldig kunt doen. Dit vraagt een sterke positie van de communicatieadviseur in projecten.’

Wat voor een soort communities hebben we het over?
‘Het kan gaan om groepen mensen die voor eenzelfde opgave staan en hier samen stappen in moeten zetten. Ook kun je bestaande communities gebruiken bij de participatie in projecten.’

Kun je daar een voorbeeld van noemen?
‘Ja, vanuit de Energieregio Noord-Holland hebben we met al onze partners de campagne
van Hoe naar Zoontwikkeld over  de energietransitie. Deze moest uitgerold worden via partners en ik heb besloten ze allemaal langs te gaan. Deze ontmoetingen waren ontzettend waardevol: ze zorgden voor meer verbinding en daarmee engagement met de campagne.
'Daarnaast startte ik met het bouwen van twee communities: Noord-Holland Noord en Noord-Holland Zuid. We hebben allerlei soorten bijeenkomsten gehouden waarin we ervaringen uit eigen regio, successen en learnings deelden. Ik merk na anderhalf jaar dat de mensen elkaar vaker opzoeken en elkaar sneller weten te vinden. Dit helpt enorm met het versnellen van de energietransitie. Dit betekent dus een echte rol als verbinder voor de communicatieadviseur

Je gaf als tweede trend het omgaan met des- en misinformatie. Hoe zit dat bij het werken aan de energietransitie?
‘Er zijn veel nieuwe volksvertegenwoordigers en bestuurders gestart. Ook is de doorstroom onder ambtenaren in de energietransitie groot. Hierdoor ontstaan er leemtes in kennis en ervaring. En daarmee ontstaat er veel misinformatie over de energietransitie. Om nog even niet te spreken van de desinformatie, het doelbewust verspreiden van misleidende informatie. De komst van AI maakt deze ontwikkeling alleen maar groter en ingewikkelder. Er is een grote vraag naar betrouwbare en juiste informatie.’

Maak keuzes in wat je vertelt. In overheidsland willen we vaak heel volledig zijn, maar mensen nemen lang niet alles wat je communiceert tot zich

Wat kan de communicatieadviseur betekenen?
‘Die heeft hier een grote rol in. Dat begint met de vraag hoe je des- en misinformatie kunt onderscheiden van de juiste informatie Vervolgens spelen er vragen als: hoe bereik je inwoners met deze juiste informatie? Maar ook: hoe ga je om met denkbeelden die zijn ontstaan op basis van misinformatie? Wat kun je doen om deze weer om te vormen?’

Hoe moeten communicatieprofessionals zich zelf voorbereiden op deze veranderingen?
‘De voorbereiding zit hem in jezelf ontwikkelen. Zowel in vaardigheden als kennis. De vaardigheden van verbinden, interpersoonlijke en politieke sensitiviteit worden steeds belangrijker voor communicatiestrategen. Kennis over des- en misinformatie is ontzettend belangrijk. In onze regio hebben we hier al tweemaal sessies over aangeboden, ook het Nationaal Programma RES deelt haar kennis hierover. Zorg dat je zelf in een communicatie-community zit. Er zijn door het hele land regionale communicatienetwerken, maar ook landelijk zijn ze er, zoals het Landelijke Communicatie Netwerk Klimaat. Hierin wordt veel ervaring uitgewisseld waar je razend snel van kunt leren.’

Wat is het meest waardevolle inzicht dat je zelf hebt opgedaan in je carrière als communicatieprofessional?
‘Mijn grootste les van de afgelopen maand is: maak keuzes in wat je vertelt. In overheidsland willen we vaak heel volledig zijn. Maar met de wetenschap dat mensen lang niet alles wat je communiceert tot zich nemen, kun je beter heel duidelijke keuzes maken in wat je vertelt. En dit heel goed vertellen. Dan komt die boodschap in ieder geval over. Dit vraagt wel lef en durf van de ambtenaren en bestuurders.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie