Merkhooliganisme kan je merk redden

In het Tijdschrift voor Marketing staat een opmerkelijk artikel. Willy de Graaff, niet de eerste de beste op het gebied van merkstrategieën, beweert dat je merkhooliganisme zo snel mogelijk de kop in moet drukken. “Merkhooligans zijn fans van het merk, maar om de verkeerde redenen”. Nou en? Lees hoe merkhooligans Porsche gered hebben en hoe een corrigerende merkeigenaar zijn merk kapot maakte:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Porsche is een merk dat heel consistent kleine, innovatieve sportauto’s maakte. Dat deden ze al jaren met veel succes en het merkimago kende associaties als klein, snel en sexy. Toen ging Porsche bijna failliet met die dure tweezitters. Slim en flexibel management zorgde ervoor dat Porsche haar imago liet varen en men zich met de tot Cayenne omgebouwde Volkswagen Touraeg stortte op de toen enorm groeiende emerging markets als Rusland en het Midden Oosten.

Dag imago, hallo omzet! De omzet van de Cayennes liep enorm op omdat de vastgoedhooligans in bovengenoemde streken zeer gecharmeerd waren van het merk Porsche, maar met die kleine negen-elfjes onmogelijk door de woestijn konden komen. Net als bij Louis Vuitton, Prada, Lonsdale en Australian dook een grote, trouwe groep kopers zich op een luxemerk dat daar financieel en qua naamsbekendheid een stuk beter van werd.

Maar dan het imago… Porsche koos ervoor om het bedrijf boven het merk te stellen. Liever het merk herpositioneren aan de wensen van de markt dan een prachtig merk handhaven met een trouwe maar kleine groep afnemers en vervolgens failliet gaan. Een merk is belangrijk, winst is nog belangrijker. : In discussing Cayenne as a business case in 2006, Harvard Business School (HBS) professor Jeffrey Fear, author of Organizing Control, says it is worthwhile for students to ponder “…if by moving into the SUV market did Porsche remain ‘true to brand,’ and what does that mean anyway? How much is the Porsche brand dependent on its roots?” Whatever observers may think, the risk paid off for Porsche: the Cayenne became the German car manufacturer’s best-selling automobile in 2006".

En dan Louis Roederer met hun Cristal Champagne. Mooi merk voor een zeer kleine nichemarkt. En toen kwam rapper Jay-Z. Hij prees de Cristal en de rest werd geschiedenis. Rappers namen hectoliters van het kostbare vocht af tijdens de bling-bling rage begin deze eeuw en de omzetten stegen torenhoog. En wat deed Frederic Rouzaud, managing director van het Champagnehuis? Hij zijn nieuwe klantenschare en het merk werd pardoes in de ban gedaan door deze vermogende hooligans. Ik vraag me af of Louis Roederer daar nu zo blij mee is. Wat denkt u?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie