Kritiek uitgevers op beperkende mediawet

Directielid Ad Swartjes van De Telegraaf zou ‘dolgraag’ beginnen met een tv-zender. In een interview met zijn eigen krant zegt hij zegt hij teleurgesteld te zijn in de mediawetgeving die nu wordt voorbereid. ‘Die is nog steeds te beperkend.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag komen in het kabinet voorstellen van staatssecretaris Van der Laan van Media en minister Brinkhorst van Economische Zaken over wetgeving rond mediaconcentratie. Eén van de voorstellen is dat uitgevers niet meer dan 35 procent van de dagbladenmarkt in handen krijgen. Wel willen ze een verruiming van cross-ownership. Maar daar zitten beperkingen aan: uitgevers zouden een belang van slechts 15 procent in andere mediabedrijven mogen hebben.

Swartjes: ‘Als je nu kijkt naar de praktijk, zie je dat de grote commerciële tv-zenders én de commerciële radiostations in handen zijn van buitenlandse partijen. En dat terwijl wij dolgraag een tv-zender willen; dat is goed voor de internationale slagkracht van de uitgevers.’
Juist die versterking van Nederlandse mediabedrijven acht hij van belang. ‘Alleen sterke bedrijven zijn in staat om krantentitels en tijdschriften te behouden en op de markt te brengen. Wie een pluriforme pers wil, moet er juist naar streven om krachtige uitgevers te hebben.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie