Koning Toto heerst bij de Effies 2019. De campagne van de Nederlandse Loterij ging dinsdagavond met twee keer goud naar huis, een ongekende prestatie; nooit eerder won een adverteerder twee gouden Effies in hetzelfde jaar.
Het was sowieso een bijzondere avond voor Nederlandse Loterij en TBWA\Neboko. Naast het dubbel-goud was er ook een zilveren Effie voor de december-campagne met Frekkel, het lelijke hondje.
15 prijswinnende cases
De Effies worden toegekend aan de effectiefste campagnes. Er waren dit jaar 34 inzendingen, wat minder dan voorgaande jaren. In totaal vielen 15 cases in de prijzen in het Concertgebouw in Amsterdam. Naast de twee gouden Effies voor Koning Toto zijn acht bronzen en vijf zilveren Effies uitgereikt. Verderop dit bericht een overzicht daarvan, met links naar casebeschrijvingen.
Koning Toto de keizer van de Effies
De meest in het oog springende is dus Koning Toto dat maar liefst twee keer goud scoorde, in zowel de categorie ‘Gedrag Lang’ als in de categorie ‘Merk’. Toto heeft een stoffig merk tot leven gebracht, met spot on communicatie, dit alles ontstaan uit merkstrategische keuzes van Nederlandse Loterij.
De resultaten zijn bijna jaloersmakend. De omzetgroei overtrof met 53% de al zeer ambitieuze doelstellingen. Mede dankzij 110.000 nieuwe online spelers in de groep 18-34 en de 40.000 nieuwe spelers in de groep 35+ verdubbelde de online omzet.
Op merkniveau zijn de scores niet minder imponerend. Zo lieten de top of mind-bekendheid, merkoverweging en voorkeur in de doelgroep 18-34 jaar een stijging van 10 procentpunt zien. De scores op ‘Samen met vrienden’ en ‘Merk voor mij’ zijn in deze doelgroep zelfs met 30 en 40 procentpunt gestegen.
De winnaars van de Effies 2019
Goud:
Hoe Koning TOTO met een gerevitaliseerd merk een omzetrecord scoort
Adverteerder: TOTO
Bureau: TBWA\NEBOKO i.s.m. UM, Greenhouse Group, Men in Green, GoSpooky)
Hoe Koning TOTO een grijs merk vergroende
Adverteerder: TOTO
Bureau: TBWA\NEBOKO i.s.m. UM, Greenhouse Group, Men in Green, GoSpooky)
Zilver:
Frekkel: hoe een lelijk hondje heel Nederland in beweging bracht
Adverteerder: Staatsloterij, Bureau: TBWA\NEBOKO, i.s.m. UM, Greenhouse Group, Brompton Road, Blauw Gras, Men in Green
Crew zoekt Crew
Adverteerder: McDonald’s Nederland
Bureau: TBWA\NEBOKO i.s.m. OMD Nederland
Hoe mentale aanwezigheid wint van prijslokkertjes
Adverteerder: Jumbo Supermarkten
Bureau: Alfred International i.s.m. UM, Vijf890, LBL, Searchresult, MediaMonks, NewsLab
Het cadeau van heel Nederland aan de Jarige Job
Adverteerder: PostNL
Bureau: TBWA\NEBOKO i.s.m. Czar Amsterdam, Sizzer, De Grot, Ambassadors
Buiten begint bij Bever
Adverteerder: Bever
Bureau: KesselsKramer i.s.m. Greenhouse Group
Brons:
Ben beter in bed met het Ben telefooncondoom
Adverteerder: Ben
Bureau: DDB Unlimited, Initiative, Holy Fools, Triangle PR
VGZ maakt met 'Zinnige Zorg' het verschil in de markt
Adverteerder: VGZ
Bureau: DEAR i.s.m. M2Media
Radio 10: met stip in de top 3
Adverteerder: Radio 10
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising i.s.m. Wavemaker
Rookvrije Generatie
Adverteerder: Alliantie Nederland Rookvrij
Bureau: Publicis i.s.m. Houdini/Boris Creative, MediaXplain, Jalt, Make Some Noise
BuurtAED
Adverteerder: Hartstichting & Philips Benelux
Bureau: Triple Double i.s.m We Are Blossom
Van fabrieksmatig massaproduct naar de lekkerste salades Oet Twente
Adverteerder: Johma
Bureau: Alfred International i.s.m. EC International, Initiative Media
Ben jezelf van graaien naar bewustzijn
Adverteerder: Ben
Bureau: DDB Unlimited i.s.m. DPPLR, Initiative, Holy Fools, Triangle PR
#DOESLIEF
Adverteerder: SIRE - Stichting Ideële Reclame
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising i.s.m. Coopr, Blauw Gras, Searchresult, Soundcircus, The Compound, Ruigrok NetPanel, Flycatcher, Interattractive, Monalyse, Prodigious, Publicis Groupe – Starcom
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!