Het Van Gogh Museum presenteert de Beeldbrekers. Dit is volgens het museum een groep jongvolwassenen met een biculturele achtergrond die hun perspectieven en expertises inzetten om het Van Gogh Museum inclusiever te maken en relevant te houden voor iedereen. Het initiatief gaat gepaard met een campagne, ontwikkeld door Veryrare Agency, waarin de Beeldbrekers zichzelf en hun connectie met Van Gogh tonen.
Zichzelf uitdagen
Samen met de jongeren wil het het museum programma’s, evenementen en samenwerkingen realiseren die aansluiting vinden bij de interesses van jongvolwassenen, gerepresenteerd door de Beeldbrekers. Het Van Gogh Museum zegt ernaar te streven een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt.
Samen creëren
Verder laat het Van Gogh Museum weten dat het met het in 2016 gestarte traject Van Gogh verbindt onderzoekt hoe het museum relevant kan zijn en blijven voor Amsterdamse jongvolwassenen met een biculturele achtergrond. De culturele instelling benadrukt daarbij dat de eerste en belangrijkst geleerde lessen waren dat het belangrijk is om samen mét de doelgroep te creëren, en niet alleen vóór hen. Dit inzicht bracht het Van Gogh Museum ertoe om de groep jongvolwassenen, die al langer als denktank betrokken was bij Van Gogh Verbindt, te vragen zich voor langere tijd in te zetten voor het museum.
Openbreken
De Beeldbrekers zijn een groep jongvolwassenen tussen de 18 en 30 jaar oud en hebben volgens het Amsterdamse museum allemaal affiniteit met de culturele sector en een intrinsieke motivatie om deze sector diverser te maken, zodat ze met hun kunst ook andere jongvolwassenen raken en vice versa.
Bestaande beelden openbreken
De Beeldbrekers geven aan de naam zelf gekozen. De overtuiging daarbij is dat er eerst bestaande beelden belicht en opengebroken moeten worden voordat er nieuwe beelden over kunst, musea en bezoekers gecreëerd kunnen worden. Zo willen de biculturele jongeren de beeldvorming over en van museumbezoekers, museummedewerkers en mede-jongvolwassenen openbreken en hen een spiegel voorhouden over de toegankelijkheid van musea en de heersende opvatting over voor wie een museumbezoek relevant of interessant is.
Collectiepresentatie
De eerste groep Beeldbrekers is van start gegaan en gaat in deze samenstelling door tot juni 2021. Het museum zegt ieder jaar nieuwe Beeldbrekers te willen werven.
Vanaf 7 oktober is de tijdelijke collectiepresentatie Grillige Groei te zien, gemaakt door vier van de Beeldbrekers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!