De Canal Parade moet minder commercieel en minder stigmatiserend. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 3.400 LHBTIQ+'ers.
Hoewel bijna driekwart (73%) van de ondervraagde LHBTIQ+'ers nog altijd overtuigd is van het belang van Pride-evenementen in Nederland, heeft een aanzienlijk deel (57%) felle kritiek op de Canal Parade zoals die nu wordt gehouden.
Veel LHBTIQ+'ers hebben moeite met het groeiende aantal bedrijven dat zich in meer of mindere mate verbinden aan de botenparade, die afgelopen zaterdag als afsluitend evenement van de Pride-week plaatsvond in het centrum van Amsterdam. De ondervraagden spreken van rainbow capitalism, pinkwashing en commerciële carnaval. Het komt neer op hetzelfde: grote bedrijven willen vooral meedoen om hun imago op te poetsen en zetten zich buiten de schijnwerpers nauwelijks actief in voor LHBTIQ+rechten, is de teneur.
Bedrijven die zaterdag met de Canal Parade meevoeren waren onder meer Heineken, Rituals, Booking.com, Rabobank, EasyToys, T-Mobile, ING, Foot Locker, KPN, PostNL, Durex en Amazon.
Philips, dat sinds 2016 meevaart, koos er dit jaar voor zijn boot te doneren aan Pride and Sports, de stichting die zich inzet voor acceptatie, zichtbaarheid en veiligheid voor LGBTIQ+personen in de sport. Op die manier kregen zij een platform en zichtbaarheid om het belang van inclusiviteit in de sport uit te dragen, aldus het elektronicamerk.
‘Botenparade moet inhoudelijker’
Nathalie Lam, hoofd global sponsoring en daarnaast lead inclusion & diversity bij Philips, probeert de zaak te duiden. 'De Canal Parade mag van mij ook een transformatie ondergaan. We moeten de parade meer inhoudelijk maken, dat gebeurt al wel, maar de inhoudelijke, activistische boodschap bereikt slechts een klein publiek.’
Het gros van de bezoekers associeert de Pride met de Canal Parade, maar dat is slechts een onderdeel van een week vol talloze andere activiteiten, stelt Lam, die naast werk voor Philips bij brancheverening BvA actief is als Lead taskforce inclusion & diversity. 'De uitdaging is om de week anders in te kleden, waardoor de mix van inhoud en viering beter in balans is. Op die manier zal de Canal Parade door meer mensen als meer inclusief en minder commercieel ervaren worden.'
Bovendien zouden commerciële bedrijven meer kunnen betekenen voor organisaties die niet dezelfde financiële middelen hebben, aldus Lam. 'Zoals wij met Philips dit jaar de keuze hebben gemaakt onze boot te doneren aan Pride and Sports, zodat zíj hun boodschap konden uitdragen.'
Ook een bedrijf als VodafoneZiggo koos ervoor 'meer bescheiden aanwezig' te zijn, en profileerde zichzelf niet op een boot, maar met een outdoorcampagne tijdens de Pride.
Geblinddoekte doorbitch
Tijdens de 25e editie van de Canal Parade werd de tachtig deelnemende boten gevraagd een boodschap uit te dragen, geïnspireerd op het thema 'My Gender, My Pride'. De jury, bestaande uit Cornald Maas, Willeke Alberti en Simone Weimans, oordeelde dat de boot van het Aidsfonds dit jaar de winnaar werd in de categorie vormgeving. 'Een geblinddoekte 'doorbitch' die iedereen naar binnen laat, ongeacht achtergrond', aldus Maas. 'Deze boot zag er goed verzorgd uit en had een behoorlijk inhoudelijke boodschap.'
Aan het onderzoek van EenVandaag deden 25.260 ondervraagden mee, van wie 3.406 LHBTIQ+'ers. Meer hier.
Lees ook: 'Pride is not an ad' is geen goede reclame voor Amsterdam Pride