De eerste Stabilo viral video met de kopbal van Robin van Persie was een groot succes. Contentmarketingbureau Yune gebruikt voor de nieuwe Stabilo campagne nog één keertje haar flipbook. 5 vragen aan Lennart de Jong.
Precies een maand geleden ging jullie Van Persie flipbook video live. Hoe viraal was de video?
De Jong: 'De video scoort nog steeds goed en is op onze eigen kanalen (onder meer YouTube) zo'n 2 miljoen keer bekeken. Via andere kanalen komen daar naar verwachting nog zo'n twee miljoen views bij.'
Waarom heeft Stabilo er niet voor gekozen om deze viral video ook als commercial op tv uit te uitzenden?
De Jong: 'De video is in diverse televisieprogramma's vertoond, waaronder de NOS. Inzet van commercials is lastiger, omdat de budgetten al bepaald zijn.'
Wat zijn de eerste resultaten van deze nieuwe viral?
De Jong: 'We hadden verwacht dat deze video het minder goed zou doen dan onze eerste, maar hij gaat zelfs viraler. Voordeel is dat deze video internationaler is. Hij heeft al op Mashable, ESPN en De Telegraaf gestaan. Vooral door de goal van Rodriquez doet deze video het ook erg goed in Columbia.'
Wat zijn jullie learnings na deze WK-campagne?
De Jong: 'Inhaken met een video vergt een stuk meer tijd en organisatie dan een afbeelding. We hebben naast YouTube ook aangepaste varianten voor Instagram en zelfs gesloten gemeenschappen op Whatsapp ingezet. De resultaten van Whatsapp zijn echter moeilijk meetbaar.'
Yune doet alleen het Nederlandse account van Stabilo. Overschaduwen jullie met dit internationale succes niet andere bureaus?
De Jong: 'We laten graag zien wat we mooi vinden'.
Zie video: