X, voorheen bekend als Twitter, introduceert een nieuwe brand safety-tool voor adverteerders. Zij kunnen nu aangeven bij welke typen posts (tweets) ze willen adverteren, en bij welke dus niet. Door deze garantie te bieden, hoopt X het vertrouwen en de budgetten van adverteerders terug te winnen. Dat is hard nodig, want X-eigenaar Elon Musk gaf recent aan dat de advertentie-inkomsten met zo'n vijftig procent gedaald zijn.
Problemen
Adverteerders zijn huiverig om op X te adverteren omdat Musk de vrijheid van meningsuiting verruimd heeft sinds hij het platform in oktober 2022 overgenomen overnam. Eerder verbannen gebruikers en groeperingen mochten terugkeren en de moderatie op X is verminderd omdat Musk het merendeel van de moderators ontslagen heeft. Merken zien hun advertenties daarom vaker verschijnen bij berichten die niet brand safe zijn - en besteden hun advertentiebudgetten daarom vaker aan veiligere platformen.
Brand safe adverteren
Met de nieuwe brand safety-tool zegt X machine learning (slimme software) te gebruiken om de adverteerder de zekerheid te geven dat reclames alleen bij prettige berichten vertoond worden. Adverteerders kunnen kiezen voor 'Standaard' en 'Conservatief', waarbij die laatste optie het meest brand safe is. Reclames verschijnen via deze optie niet bij content die spam, seks, drugs en meer bevat. Althans, dat belooft X.
Met beide opties verschijnen advertenties niet bij content die op X verboden is, aldus het bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn haatdragende en pornografische content.
Relaxed
Er komt 'binnenkort' ook een derde optie voor adverteerders, aldus X. Deze 'Relaxed'-optie is bedoeld voor merken die zoveel mogelijk X-gebruikers willen bereiken binnen de moderatiegrenzen van X.
Lees ook
- Digital transformation & tech Ook Nederlandse X-gebruikers kunnen nu meedelen in de advertentie-inkomsten
- Media Mark Read (WPP): ‘Adverteerders afwachtend betreft Musks plannen met X’
- Digital transformation & tech Twitter (X): merken die te weinig adverteren, verliezen hun vinkje
- Merkstrategie Elon Musk verandert naam en logo Twitter in 'X'
- Digital transformation & tech 5 vragen en antwoorden over Threads, Meta's concurrent voor Twitter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!