Overslaan en naar de inhoud gaan

Growth hacking: Het realiseren van groei

Ontdek alles over growth hacking en nog veel meer in deze podcast van Studio Beeckestijn!
Partner
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Opleiding Beeckestijn
Opleiding Beeckestijn

In deze podcast van Studio Beeckestijn staat growth hacking centraal! Bart Meerdink zit samen met Tanja Sanders aan tafel, een echte duizendpoot als het gaat om growth hacking en data-gedreven groei. Met haar bedrijf GrowthHub begeleidt ze bedrijven om hun gegevens op een efficiënte manier te gebruiken, zodat ze niet alleen op papier blijven staan als mooie ideeën en strategieën, maar ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd met behulp van de juiste tools.

Leer alles over growth hacking in deze podcast! Tanja legt uit wat growth hacking inhoudt, samen met belangrijke concepten zoals customer centricity, data driven growth, de North Star Metric, groeihefbomen en organisatiecultuur. Ze neemt je mee in het groeimodel met diverse praktijkvoorbeelden om het begrijpelijker te maken. Mis deze kans niet om jezelf te inspireren en aan de slag te gaan met growth hacking! Luister de podcast.

De ideale klant

Stap in de wereld van de ideale klant. Hoewel organisaties vaak klantgericht zijn en vanuit de klant denken, bestaan er snellere, efficiëntere en slimmere manieren om dit te bereiken. Het customer centricity model legt de nadruk op een diepgaand begrip van de klant en het identificeren van de meest ideale klant voor jouw onderneming. Het bepalen van deze ideale klant is tevens essentieel voor growth hacking. Ontdek in deze aflevering wat een ideale klant precies inhoudt en hoe je dit kunt bepalen, want het draait niet alleen om het maximaliseren van omzet en bestellingen.

Is growth hacking altijd ideaal voor grote organisaties?

Ontdek de nuances van growth hacking en waarom het niet altijd de meest geschikte route is voor grote bedrijven. Growth hacking is een methodologie die draait om het snel testen en toepassen van innovatieve groeistrategieën om organisaties snel te laten groeien. Maar Tanja vertelt over drie belangrijke redenen waarom het niet altijd even goed past bij grote organisaties:

  1. Capaciteitstekort 
  2. Legacy systemen
  3. De uitdaging van betrokken stakeholders

Data Driven Growth

Steeds meer bedrijven omarmen growth hacking als hun strategie van keuze. Maar grote organisaties hebben vaker de neiging om te focussen op data driven growth. Ze benutten klantdata om groeistrategieën te ontwikkelen en te implementeren, waardoor ze op een schaalbare manier kunnen groeien. Schaalbaarheid is hierbij van cruciaal belang.

De North Star metric

De kern van growth hacking wordt bepaald door de North Star Metric. Deze essentiële metric geeft aan hoe waardevol jouw product of dienst is voor je meest ideale klant. Het is een doel dat gericht is op duurzame groei en geeft tevens richting aan de activiteiten van je organisatie. Door te focussen op de belangrijkste activiteiten om de ideale klanten tevreden te houden, helpt de North Star Metric om ook op lange termijndoelstellingen te richten en een duidelijk doel voor teams te bieden. Benieuwd naar voorbeelden van North Star Metrics van bedrijven zoals Amazon en Netflix? Tanja deelt ze in deze podcast.

Groeihefbomen en de toepassing van het groeimodel

Nadat de North Star Metric is bepaald, is het moment aangebroken om specifieke groeihefbomen te identificeren. Deze hefbomen vormen de onderliggende factoren die invloed hebben op de North Star Metric. Binnen deze groeihefbomen kun je input- en output-metrics formuleren, termen die bekend zijn binnen de wereld van growth hacking. Maar wat betekenen deze termen eigenlijk en hoe kun je ze effectief inzetten? Ontdek de antwoorden in deze podcast!

Wanneer alle metrics en doelstellingen zijn vastgesteld, is het tijd om het groeimodel daadwerkelijk te implementeren in jouw organisatie. Tanja geeft in de podcast een verhelderend voorbeeld, waarbij ze alle relevante factoren doorloopt en uitlegt welke stappen je kunt ondernemen.

Het verspreiden van een groeimindset in de volledige organisatie

Het ultieme doel is om een groeimindset te verspreiden binnen de gehele organisatie. Maar in de praktijk heeft iedereen verschillende taken en verantwoordelijkheden. Dus, hoe kun je dit alles op één lijn krijgen? Het groeimodel kan niet van de ene op de andere dag worden ingevoerd. Het begint met kleine stappen en geleidelijk werk je toe naar een autonome groeimindset. In de podcast deelt Tanja een aantal stappen die je kunt ondernemen om dit te realiseren.

Luister naar de podcast van Studio Beeckestijn en ontdek hoe je stap voor stap growth hacking kunt integreren in jouw organisatie.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in