Overslaan en naar de inhoud gaan

TikTok toont minderjarigen niet langer standaard gepersonaliseerde advertenties

De wijziging is inmiddels ingegaan, meldt het socialmediaplatform.
TikTok
© YouTube
TikTok
© YouTube

TikTok-gebruikers onder de achttien jaar krijgen niet langer standaard gepersonaliseerde reclames te zien, meldt TikTok. Dat was eerder wel zo. Met de beleidswijziging wil TikTok voldoen aan de Europese Digital Services Act (DSA), een wet die grote techplatforms verplicht om gebruikers de keuze te bieden gepersonaliseerde content uit te schakelen.

related partner content for mobile comes here

Einde personalisatie

De aankondiging van TikTok om gepersonaliseerde reclames standaard uit te schakelen bij minderjarige gebruikers stamt uit eind juni. Toen gaf het socialmediaplatform aan dat de wijziging op 11 juli zou ingaan. Of die datum gehaald is, is niet direct duidelijk. In een nieuwe blogpost, van 4 augustus, meldt TikTok dat Europese minderjarige TikTok-gebruikers 'nu' geen gepersonaliseerde advertenties zien die gebaseerd zijn op hun gedrag binnen TikTok en erbuiten. Wat betekent dat een kind dat veel TikTok-video's over honden kijkt, niet meer getarget kan worden door bedrijven die bijvoorbeeld hondenspeelgoed willen verkopen aan kinderen. De beleidswijziging komt de privacy van minderjarigen ten goede.

Voor volwassen gebruikers blijft gepersonaliseerde reclame wel mogelijk. TikTok benadrukt dat alle gebruikers al langer de optie hebben om gepersonaliseerde reclames aan en uit te zetten in de instellingen van de app. 

Gepersonaliseerde contentanabevelingen

Om aan de DSA te voldoen, introduceert TikTok 'binnenkort' ook een nieuwe optie voor Europese gebruikers. Zij kunnen voor 28 augustus aanstaande gepersonaliseerde contentaanbevelingen uitschakelen, en dus een TikTok-feed gebruiken met berichten van vrienden en populaire, niet-gepersonaliseerde video's. Het geavanceerde For You-algoritme dat gebruikers een oneindige stroom aan relevante video's van andere gebruikers voorschotelt, is in deze modus uitgeschakeld. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in