Ook Nederlandse X-gebruikers kunnen nu meedelen in de advertentie-inkomsten

Alleen gebruikers met miljoenen impressies komen in aanmerking voor het programma.

X is de nieuwe naam van Twitter
Afbeelding: Shutterstock

X, de nieuwe naam van socialmediaplatform Twitter, laat nu ook Nederlandse gebruikers meedelen in de advertentie-inkomsten die hun berichten opleveren. Een gebruiker die geld wil verdienen aan het plaatsen van berichten, dient wel minimaal vijftien miljoen impressies per maand te genereren. Een betaald abonnement op X á acht euro per maand is ook vereist.

Willekeur en onvrede

Twee weken nadat - toen nog - Twitter zijn advertentieprogramma introduceerde in de Verenigde Staten, brengt - nu - X het wereldwijd uit. Het programma is een wens van X-eigenaar Elon Musk, die wil dat gebruikers meeprofiteren van de inkomsten die X haalt uit het plaatsen van advertenties rond berichten. Bij de lancering van het advertentieprogramma was er direct kritiek op de oogwaarschijnlijke willekeur waarmee X bepaalt welke in aanmerking komende gebruikers wel of niet betaald krijgen. Musk deelde in de eerste ronde vijf miljoen dollar uit, waar - afgaande op de berichten - met name rechts georiënteerde gebruikers een deel van ontvingen. Onder die groep heerste ook onvrede omdat de ene gebruiker een paar duizend dollar kreeg, waar een ander tienduizenden dollars ontving.

Nederlandse gebruikers

Hoeveel Nederlandse X-gebruikers in aanmerking komen voor het advertentieprogramma, is onbekend. Er zijn relatief weinige Nederlandse X-gebruikers die minimaal vijftien miljoen impressies per maand genereren. Dat lukt met name beroemdheden in de muziek- en sportwereld. Die figuren hebben op andere socialmediaplatformen wel veel meer bereik en genereren hun socialmedia-inkomsten met name via gesponsorde berichten, bijvoorbeeld voor kleding- of teamsponsors. 

X is het advertentieprogramma niet gestart omdat het geld van adverteerders tegen de plinten klotst. Volgens topman Musk liggen de advertentie-inkomsten ongeveer de helft lager dan vorig jaar, voordat hij het socialmediaplatform kocht en ingrijpende veranderingen doorvoerde. Veel adverteerders besteden sindsdien minder of geen advertentiebudget meer op X. Vermoedelijk wil Musk met het advertentieprogramma invloedrijke gebruikers motiveren om actief te blijven op zijn platform. Zeker nu concurrerende diensten als Threads het toneel betreden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie