Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter (X): merken die te weinig adverteren, verliezen hun vinkje

Het socialmediaplatform wil meer verdienen aan merken.
X, voorheen Twitter
X, voorheen Twitter
© Shutterstock
X, voorheen Twitter
X, voorheen Twitter
© Shutterstock

Twitter, dat sinds een paar dagen als 'X' door het leven gaat, dreigt de verificatievinkjes van merken af te pakken als zij te weinig advertentie-euro's laten rollen. Een organisatie die zijn vinkje niet wil verliezen, moet minimaal duizend dollar per maand aan advertenties op X besteden. Tegelijkertijd verlaagt Musk de advertentietarieven op het platform, in de hoop dat merken meer willen uitgeven.

related partner content for mobile comes here

Betalen voor een goud vinkje

Het dreigement per e-mail aan adverteerders werd als eerste beschreven door The Wall Street Journal. Elon Musk, eigenaar van X, lijkt het gerucht te bevestigen. Op zijn eigen platform schrijft hij dat een merk 'ook gewoon duizend dollar per maand kan betalen voor een abonnement als geverifieerde organisatie.' Een keuze die zich volgens Musk meer dan terugverdient in organisch bereik. Hij refereert met zijn tweets naar het kopen van een gouden vinkje op Twitter.

Onduidelijk is hoeveel merken op dit moment betalen voor een gouden vinkje en hoeveel merken nog een oud, gratis blauw vinkje hebben. Het gratis vinkje gaat in ieder geval verdwijnen voor wie niet wil betalen, aldus Musk. Een besluit dat hij eerder ook doorvoerde voor reguliere Twitter-gebruikers met een gratis blauw vinkje omdat zij bekend of belangrijk zijn. Tegenwoordig kan iedereen een blauw vinkje kopen voor zo'n acht euro per maand. 

Advertentie-inkomsten ingestort

Dat Musk meer inkomsten wil halen uit merken, is niet verrassend. Onlangs zei hij dat de advertentie-inkomsten op Twitter, inmiddels X, met de helft gedaald zijn. Aan de nieuwe ceo Linda Yaccarino de taak om vertrokken of twijfelende organisaties over te halen weer te gaan adverteren op X. De terughoudendheid lijkt te wijten aan de verruiming van de vrijheid van meningsuiting, een minder zorgvuldig moderatiebeleid en veranderingen op het platform die elkaar snel opvolgen. Bovendien heeft X er sinds een paar weken ook een nieuwe concurrent bij: Threads, van Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp). Threads heeft al tientallen miljoenen actieve gebruikers - Twitter zo'n vierhonderd miljoen.

Lees verder: 5 vragen en antwoorden over Threads, Meta's concurrent voor Twitter

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in