Grote adverteerders nemen een afwachtende houding aan na de veranderingen die Elon Musk heeft ingevoerd op Twitter, dat sinds kort is omgedoopt tot X. Veel grote bedrijven vragen zich af welke strategie Musk voor ogen heeft. Dat zegt althans topman Mark Read van reclamegigant WPP.
Teen insteken
Volgens Read heeft de naamsverandering veel adverteerders verrast. In antwoord op vragen over de leegloop bij Twitter zei hij: ‘Klanten kunnen niet begrijpen waar het platform naartoe gaat en wat de gevolgen ervan in de toekomst zullen zijn. Sommige klanten zijn bereid hun teen er weer in te steken, maar de meesten wachten de ontwikkelingen voorlopig even af.’
In mei 2022 telde het toenmalige Twitter naar eigen zeggen nog 229 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat zou volgens Musk nu gestegen zijn naar meer dan 541 miljoen. Inmiddels ondervindt X concurrentie van de app Threads van Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook.
Massale ontslagen
X is volgens WPP trouwens niet het enige technologiebedrijf dat kampt met dalende advertentie-inkomsten. Na massale ontslagen eerder dit jaar, zijn veel Amerikaanse techreuzen nu fors aan het snijden in hun marketingbudgetten. Sinds het begin van het jaar hebben reuzen als Microsoft, Amazon, Meta en Apple meer dan 100.000 banen geschrapt.
WPP zelf verlaagde zijn omzetverwachtingen voor het volledige jaar overigens ook. De aandelen van het Britse reclameconcern daalden vrijdag op de Londense beurs tussentijds met maar liefst 8 procent.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!