Premium

Het nieuwe winkelen is virtueel: ‘Met één klik sta je in de Louis Vuitton-store in Londen’

Binnen social media apps als Snapchat, Instagram of Facebook kan een merk een complete winkel op holografische wijze weergeven.

In het geval van de Louis Vuitton-store heeft Capitola.social een winkel in Londen nagebouwd. Die winkel moest vanwege corona de deuren sluiten, maar kan op deze manier klanten toch een realistische ervaring bieden.

Online shopping blijft groeien, maar voor een echte winkelbeleving was er tot nu toe nog geen goed alternatief. Augmented Reality Stores zijn de oplossing, zegt Capitola.social. Het bureau heeft een fysieke Louis Vuitton Pop-Up Store in Londen omgebouwd naar een Augmented Reality-versie. Gebruikers kunnen door de virtuele winkel heen lopen en eenvoudig doorklikken naar de webshop-omgeving om aankopen te doen.

In het geval van de Luis Vuitton-store heeft Capitola een winkel in Londen nagebouwd. Die winkel moest vanwege corona de deuren sluiten, maar kan op deze manier klanten toch een realistische ervaring bieden. Een echte winkel is overigens niet eens niet nodig, want met AR kan er in 3D naar wens een ruimte worden gecreëerd. Binnen Snapchat, Instagram of Facebook kan een merk een complete winkel op holografische wijze weergeven. Klanten stappen in een volledig 3D-vormgegeven ruimte waarin ze producten kunnen ervaren en ontdekken.

De experience is direct binnen social media apps te ontsluiten en direct vanuit een AR-advertentie te bereiken. Met één klik op de advertentie staat de gebruiker voor de deur van deze virtuele winkel en kan deze de winkel in stappen om rond te lopen, te ontdekken en te kopen. Omdat de pop-up store zich direct binnen de bestaande social media apps afspeelt, kan er ook een directe call 2 action geïmplementeerd worden die de gebruiker, wederom met één tap, linkt naar bijvoorbeeld de webshop omgeving wanneer er interesse is voor het doen van een aankoop.

Brand ambassadors

'Consumenten een product laten ervaren voordat ze het kopen, is een belangrijk onderdeel van een succesvolle customer journey, ook gezien de situatie met corona en de gesloten winkels', zegt David Robustelli, Digital Creative bij Capitola.social. 'Daarnaast wil je als merk op social media je publiek een reden geven om je te volgen. Als je dat kan waarmaken en je volgers de brand ambassadors van je merk worden, realiseer je een enorme meerwaarde. Dit is in feite allemaal onderdeel van de 'camera strategy' waar ieder merk de komende tijd mee geconfronteerd gaat worden. Mensen communiceren steeds meer via camera en AR is een tool die die manier van communiceren een boost geeft. Om iets te laten zien via AR is voor merken dus heel effectief.'

'Webshops overbodig'

De mogelijkheden zijn enorm, zegt Cees Dingler, Creative Strategy Director bij Capitola.social. 'Gebruikers shoppen meer en meer binnen de Social Media platformen. De e-commerce strategie van Facebook, Instagram en Snapchat is om zich naast Social Media platform ook als Social Shopping platform te ontwikkelen. Goed voorbeeld hiervan is Instagram die z’n eigen ‘Checkout’ verder aan het ontwikkelen is om producten direct binnen de eigen omgeving af te rekenen. Met de virtual stores worden de traditionele websites gechallenged en in de toekomst misschien wel overbodig gemaakt.'

Verrijken

Robustelli: 'Ik denk dat webshops niet zo snel zullen verdwijnen. AR zal eerder een belangrijke verrijking zal worden van de bestaande webshops. Als merk kun je veel meer met de user experience. Je kunt mensen letterlijk uit de normale content op social media trekken, het triggert direct iets bij de doelgroep. Het is een serieus middel wat elk merk, vooral retail, moet gaan overwegen.'

Hij voegt daar aan toe: 'Als meer mensen gewend zijn om AR te gebruiken en vertrouwd raken met de techniek, zal het veel toegankelijker worden. Naarmate de techniek en hardware groeien, is het niet onwaarschijnlijk als we straks met bijvoorbeeld Apple Glass een eerste stap maken naar volledig in AR geïntegreerde shop-omgevingen. Het wordt een nieuwe manier van browsen binnen een online store.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie